آب بندی استخر کشاورزی

عایق بندی استخر کشاورزی

استخر کشاورزی سازه عمرانی مفیدی است که برای ذخیره آب در مناطقی که با کمبود آب مواجه اند، بکار می رود. آبهایی که از بارانهای فصلی و یا بارش برف بدست می آیند ، در این مخازن و استخرها ذخیره می شوند تا در مواقعی که با کمبود و کسری آب به منظور کشاورزی مواجه ایم، از آنها استفاده شود. بسته به جنس خاک منطقه می توان به ساخت انواع مختلف استخرهای کشاورزی پرداخت.

خشکسالی‌های پی‌درپی در اقصی نقاط جهان، بحران غذا و آب و همچنین جنگ و دعواهای قومی یا ملی بر سر منابع آب، باعث شده انسان امروزی بیش از هر دوره دیگری از کمبود آب و غذا در آینده بیمناک باشد و به راهکارهای مختلف، جهت تأمین آب مورد نیاز خود برای کشاورزی روی بیاورد.احداث این سازه به منظور استحصال و ذخیره‌سازی آب باران و سیلاب‌های فصلی است و از نشت و هدررفت ذخایر آب جلوگیری می کند.

آب بندی استخر کشاورزی

برای ساخت استخرهای کشاورزی باید به نکات مهمی پیش از احداث توجه شود. مانند حفر عمق استخر، متناسب با حجم آب ورودی و سایر اصول مهندسی که باید رعایت شوند. در این میان مهم ترین مسئله و چالش، آب بندی و عایق کاری این استخرهای کشاورزی می باشد تا از هدر رفت آب و نشت آن جلوگیری به عمل بیاید تا از این منابع و ذخایر ارزشمند آبی محفاظت شود. در این مقاله از سهند شیمی به آب بندی استخر کشاورزی و کم‌وکیف آن می پردازیم. با ما همراه باشید:

سهند شیمی تولیدکننده انواع چسب کاشی ، چسب بتن و مواد آب بند کننده می باشد. برای سفارش محصولات لازم برای آب بندی استخر کشاورزی به قسمت محصولات سهند شیمی مراجعه نمایید و در صورت نیاز به مشاوره از طریق شماره های 88244976 با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اهمیت آب بندی استخر کشاورزی

استخر کشاورزی، مخزنی است که جهت ذخیره کردن آب باران، سیلاب و رواناب‌های سطحی در یک حجم مشخص احداث می‌شود، تا ریزش‌های جوی در فصول پرآب را به منظور استفاده در روزهای گرم سال جمع‌آوری و نگهداری کند. در تعاریف کلی‌تر می‌توان استخرهای پرورش جلبک و حوضچه‌های پرورش ماهی را نیز در گروه استخرهای کشاورزی به حساب آورد.

آن چه بدیهی است مخازن آبی اگر به خوبی و با روش‌های اصولی آب‌بندی نشوند، در طولانی‌مدت موجب هدررفت حجم عظیمی از آب ذخیره‌شده خواهند شد و بازدهی آن‌ها به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

استخرهای کشاورزی بسته به متراژ و اهمیت اقتصادی که دارند از مصالحی همچون بلوک، سیمان یا بتن ساخته می‌شوند. چنانچه استخر کشاورزی از بلوک سیمانی ساخته شده باشد، قبل از بهره‌برداری باید سطوح آن یک لایه سیمان‌کاری شده و سپس عایق‌بندی گردد.

بسیاری از پیمانکاران به دلیل توجیحات اقتصادی نسبت به آب بندی استخر کشاورزی بر اساس تکنیک‌های کارامد و استاندارد، بی‌توجهی می‌کنند. در صورتی که مصالح سنتی علیرغم نفوذپذیری قابل توجهی که دارند، پس از مدتی دچار ترک و آسیب‌های گسترده و به‌تبع موجب فرسایش سازه و از دست رفتن حجم زیادی از آب خواهند شد.

بنابراین جهت افزایش راندمان این مخازن، جلوگیری از خرابی سازه و هدررفت زمان و سرمایه، بهتر است آب بندی استخر کشاورزی با متریال نوین و شیوه اصولی را جدی بگیریم.

اهمیت آب بندی استخر کشاورزی

همچنین بخوانید: آب بندی حوضچه بتنی

برای آب بندی استخر کشاورزی چه باید کرد؟

در صورتی که استخر کشاورزی با بلوک سیمانی بنا شده باشد باید سیمانکاری در کف و دیواره‌ها انجام شود تا میزان درز و خلل‌وفرج‌ها کاهش یابد و سطوح یکدست شوند. جهت سیمانکاری استخر کشاورزی، که تقریبا در بیشتر روزها سال در معرض فشار آب قرار دارد، بهتر است از ملات‌های تقویت‌شده با چسب بتن پلیمری استفاده کنید. چرا که مصالح بنایی از قدرت چسبندگی کافی برخوردار نیستند و احتمال ترک‌خوردگی آن‌ها در اثر تغییرات جوی و فشار آب، بالا است.

قبل از آب بندی استخر کشاورزی، اگر حجم مخزن نسبتا زیاد است، باید از عمل ماهیچه‌کشی برای افزایش مقاومت گوشه‌های مخزن که در معرض فشار بالا قرار دارند، استفاده کرد. استفاده از از ملات‌های تقویت‌شده با چسب بتن در ماهیچه‌کشی زوایا، ریسک آسیب‌پذیری و جدا شدن کف از دیواره‌ها را به میزان زیادی کاهش خواهد داد.

پس از سیمانکاری، سطوح صاف و یکدست شده و نفوذپذیری تا حدی کاهش می‌یابد؛ اما این پایان کار نیست و برای عایق‌بندی کامل، حتما باید از متریال مخصوص آب بندی استخر کشاورزی استفاده شود. آب بند دوجزئی محصولی با خواص مکانیکی فوق‌العاده برای عایق کردن محیط‌های آبی است که استفاده از آن آسان بوده و سازه را به طور کامل در مقابل رطوبت ایمن می‌سازد.

این محصول را می‌توان به طور مستقیم پس از سیمانکاری بر روی سطوح اعمال کرد اما جهت اتصال و عملکرد بهتر آن، مفید است که ابتدا یک لایه پرایمر ساختمانی بر روی ملات اعمال شود. نحوه استفاده پرایمر ساختمانی بسیار آسان است و موجب بسته شدن کلیه منافذ سطح  و آماده‌سازی آن برای اعمال آب‌بند دوجزئی خواهد شد.

پرایمر ساختمانی سهند شیمی

همچنین بخوانید: آب بندی استخر بلوکی

عایق بندی استخر کشاورزی با آب‌بند دوجزئی سهندشیمی

آب‌بند دوجزئی سهندشیمی یکی از جدیدترین محصولات ساختمانی عایق‌کننده رطوبت است که توسط محققان علم شیمی تولید شده. با استفاده از این محصول در آب بندی استخر کشاورزی، می‌توان سطوح را به طور کامل عایق ساخت و نفوذپذیری را به صفر رساند.

آب‌بند دوجزئی مزایای زیادی نسبت به روش‌های قدیمی‌تر مثل قیرگونی و ایزوگام دارد. چرا که برای اعمال آن محدودیت خشک بودن سطح را نداریم و برعکس ایزوگام و قیر که در صورت اعمال بر روی سطح نمدار، تبله می‌کنند، آب‌بند دوجزئی را حتی در زمانی که سطوح خیس هستند، می‌توان اعمال نمود.

عایق بندی استخر کشاورزی با آب‌بند دوجزئی سهندشیمی

یکی از پدیده‌های رایج که در محیط‌های آبی با آن روبرو هستیم، رشد خزه و جلبک در دیواره‌ها است. در چنین فضایی بسیار اهمیت دارد که این موجودات نتوانند به متریال آب‌بند نفوذ و در آن رشد کنند. آب‌بند دوجزئی سهندشیمی به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی‌باکتریال، به هیچ عنوان مستعد رشد خزه، کپک و جلبک نیست و هیچ گونه سمیتی نیز در منبع آب ایجاد نمی‌کند.

آب بند دو جزئی سهندشیمی از خاصیت انعطاف‌پذیری کنترل‌شده برخوردار است. به این معنا که نه تنها در برابر تغییرات حرارتی و انقباض و انبساط‌های متناوب، دچار شکست نمی‌شود بلکه در صورت بروز هرگونه ترک با اصلاح خود و پل زدن بر روی ترک‌ها، جلوی گسیختگی را می‌گیرد. چسبندگی زیاد ، مقاومت بالا در برابر فشار آب، عدم خوردگی توسط یون‌ها و نمک‌های محلول در آب، سازگاری با محیط زیست و … از دیگر مزایای آب‌بند دوجزئی سهندشیمی است.

در استخرهایی با متراژ بالا و حجم زیاد آب، لازم است قبل از اعمال آب‌بند دوجزئی، کل سطح مخزن با مش توری (ترجیحا فایبرگلاس) مسلح گردد تا نقاط مختلف آن که تحت فشار زیاد آب قرار دارند، تقویت شده و دچار گسیختگی نشوند. در قسمت گوشه‌ها و نقاط ورودی و خروجی لوله‌ها به دلیل وجود فشار مضاعف، نیاز است که دو لایه مش‌گذاری انجام شود.

همچنین بخوانید: آب بندی دیوار سیمانی

جمع‌بندی

امروزه به دلیل کاهش ذخایر آبی و خشکسالی‌های پی‌درپی، بیشتر مالکان مزارع و زمین‌های کشاورزی به احداث استخرهایی جهت ذخیره کردن منابع آب سطحی و برف و باران روی آورده‌اند. در صورتی که این مخازن به نحو احسن عایق‌بندی نشوند، طی مدت زمان کوتاهی پس از احداث دچار آسیب و تخریب در برابر نفوذ آب و تغییرات دمایی شدید خواهند شد.

(این مسئله در کشور ما با توجه به اقلیم خشک و تفاوت دمای زیاد بین شب و روز شدیدتر است.) آب بندی استخر کشاورزی راهکار مطمئنی است که دوام و طول عمر این سازه‌های مهم را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد و از هدررفت حجم بالایی از آب ذخیره‌شده در طول سال جلوگیری می‌کند.

سوالات متداول:

استخر کشاورزی، مخزنی است که جهت ذخیره کردن آب باران، سیلاب و رواناب‌های سطحی در یک حجم مشخص احداث می‌شود، تا ریزش‌های جوی در فصول پرآب را به منظور استفاده در روزهای گرم سال جمع‌آوری و نگهداری کند و اگر با روش‌های اصولی آب‌بندی نشوند، در طولانی‌مدت موجب هدررفت حجم عظیمی از آب ذخیره‌شده خواهند شد.

آب‌بند دوجزئی سهندشیمی یکی از جدیدترین محصولات ساختمانی عایق‌کننده رطوبت است که توسط محققان علم شیمی تولید شده. با استفاده از این محصول در آب بندی استخر کشاورزی، می‌توان سطوح را به طور کامل عایق ساخت و نفوذپذیری را به صفر رساند.

دیدگاهی در مورد “عایق بندی استخر کشاورزی

  1. یعقوب رحیمی گفت:

    سلام
    یک استخر کارشده باسنگ وسیمان داریم میخام با استفاده از موادنانو آب بندی کنم لطفا راهنمایی کنید

    1. رضا دهقان گفت:

      سلام وقت خوش
      از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشین تا کارشناسان فنی راهنمایی تون کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 4 =

سبد خرید