طرز استفاده از چسب کاشی

طرز استفاده از چسب پودری کاشی

آیا طرز استفاده از چسب کاشی را می دانید؟ در مورد نحوه استفاده از چسب کاشی پودری چیزی شنیده اید؟ در این مقاله از سری مقالات سایت سهند شیمی، قصد داریم به نحوه بکارگیری و روشهای اجرای چسب کاشی و معرفی انواع چسب کاشی بپردازیم. پس لطفا با ما همراه باشید.

تاریخچه چسب کاشی

بنیان چسب کاشی پایه سیمانی از چند هزار سال پیش گذاشته شده است، زمانی که بتن ساخته شده با سیمان هیدرولیک توسط رومی ها معرفی گردید.به دلیل مقاومت فشاری بالای بتن ساخته شده، رومی ها قادر به ساختن قنات های بزرگ و معابد غول آسایی همچون معبد پانتئون در روم به ارتفاع 43 متر شدند.

از ابتدا تا اواسط قرن اخیر، ملات پایه سیمانی برای کاشی کاری، اساسا از همزدن دستی سیمان، سنگدانه و آب با نسبت مناسب در محل اجرا آماده می شد.کیفیت ملات ترکیبی بدست آمده وابسته به کیفیت اجزای استفاده شده و نسبت درست مصرفی از اجزا می باشد که به آسانی قابل کنترل نیست. اگرچه در سال 1950 دو نوآوری مهم، باعث تغییر فن آوری ملات کاشی کاری و تکنیک کاشی کاری شده است.

چسب بتن پلیمری

خرید چسب بتن اصل سهند شیمی

اولین نوآوری، به کارگیری پودرهای پلیمری قابل انحلال در آب بود. پلیمرها به چسب کاشی پایه سیمانی افزوده شدند تا انعطاف و چسبندگی آن ها را به بستر و همچنین پشت کاشی افزایش دهند.

کاربردهای چسب کاشی

مزیت این تکنولوژی، صنایع شیمیایی مرتبط با ساخت و ساز را قادر ساخت تا چسب های پودری اصلاح شده با پلیمر را معرفی کنند. از آن زمان ملات های دوغابی که در محل اجرا آماده می شدند کم کم جای خود را به پودرهای آماده به استفاده جدید دادند.

از زمانی که چسب های کاشی پودری به تولید صنعتی رسیدند، کیفیت ملات مصرفی به راحتی در سطح مناسبی نگهداری می شود و از خطاهای اختلاطی ترکیب های چند جزئی جلوگیری می شود. علاوه بر این چسب کاشی آماده و بسته بندی شده موجب عملکرد و سرعت کار بالا می شود.

دومین پیشرفت در سال 1950، بهبود بسترها بود. به دلیل وجود گچ مدرن و تکنولوژی ساختمان سازی خشک، سطوح کار اجرا شده در ساختمان به مراتب مسطح تر و هم تراز تر شدند.بنابراین روش استفاده از لایه ضخیمی از ملات برای کاشی کاری که برای سطوح ناهموار ضروری بود، جای خود را به تکنولوژی لایه نازک داد. به جای 30 میلیمتر لایه ضخیم ملات که اساسا از مخلوط سنگدانه و سیمان در محل اجرا تهیه می شد، کافی است یک لایه نازک حدوداً 5 میلیمتری از چسب های کاشی اصلاح شده با پلیمر اعمال شود.

با تغییر از روش لایه ضخیم به تکنولوژی لایه نازک، ضمن تضمین کیفیت چسبندگی در طول زمان، سرعت کاشی کاری افزایش و وزن نهایی ساختمان کاهش یافته است. همچنین مساحت کمتری از فضای داخلی ساختمان اشغال می شود.

برای خرید انواع چسب کاشی کلیک نمایید

روشهای اجرای چسب کاشی (نحوه استفاده از چسب کاشی پودری)

تکنیک های کاشی کاری از لحاظ نحوه اجرا، به چهار دسته کلی لایه نازک، ضخامت متوسط، لایه ضخیم و بستر جامد تقسیم بندی می شوند که در ادامه شرح مختصری از این روش ها را ارائه خواهیم داد.

لایه نازک (2 تا 5 میلیمتر)

در روش لایه نازک که جزء روشهای مهم در کاشی کاری و نحوه استفاده از چسب کاشی پودری محسوب میشود معمولا ملات لایه نازک توسط یک ماله دندانه دار بر روی بستر پخش می شود تا یک لایه ملات دندانه ای با ضخامت 2 تا 5 میلیمتر را ایجاد شود. تا جای ممکن خطوط دندانه ها باید با هم موازی باشند.

سپس کاشی به صورتی روی ملات قرار داده شود که جهت دندانه ها موازی با عرض کاشی باشد تا هوای بین کاشی و بستر سریعتر خارج شده و پشت کاشی هوایی محبوس نگردد. سپس با یک حرکت چرخشی خیلی آرام کاشی را در جای خود در داخل ملات قرار دهید (توجه داشته باشید که کاشی کاری را تا قبل از خشک شدن سطح رویی ملات چسب انجام دهید).

این حرکت چرخشی موجب آغشته سازی هرچه بهتر و بیشتر ملات و کاشی می شود و زمان کاربری موثر ملات را افزایش می دهد. استاندارد اجرایی پوشش های سرامیکی توسط ملات های هیدرولیکی لایه نازک در استاندارد DIN 18157-1 شرح داده شده است.

همچنین بخوانید: مزایای چسب پرسلان و دلایل استفاده از آن

انواع ماله های دندانه دار در طرح و سایزهای متفاوت مناسب برای لایه نازک

انواع ماله های دندانه دار در طرح و سایزهای متفاوت مناسب برای لایه نازک

ضخامت متوسط (5-15 میلیمتر)

در این روش کاشی کاری، نحوه استفاده از چسب کاشی پودری به این گونه خواهد بود که ضخامت متوسط برای اجرای ملات بین 5 تا 15 میلیمتر می باشد. این روش برای کف و دیوارهایی قابل استفاده است که الزامات میزان تحمل سازه در ساختمان سازی را بر اساس استاندارد DIN 18202:2005 نداشته باشند.

یکی دیگر از موارد استفاده از ضخامت متوسط چسب، چسباندن سنگ های طبیعی است که قطر و ضخامت مشابه و یکسانی ندارند. همچنین انحراف بستر و ناصافی سطوح سنگ های طبیعی با افزایش ضخامت لایه ملات قابل جبران است.

ملات بر روی سطح پخش می شود و کاشی ها به روش شناور (قرار دادن سنگ روی ملات پخش شده توسط ماله دندانه دار روی بستر و آغشته شدن آن با حرکت چرخشی آرام در داخل ملات) روی آن قرار می گیرند.

ماله هایی با اشکال مخصوص برای اعمال لایه چسب با ضخامت متوسط موجود است.

انواع ماله های دندانه دار در طرح و سایزهای متفاوت مناسب برای لایه با ضخامت متوسط

انواع ماله های دندانه دار در طرح و سایزهای متفاوت مناسب برای لایه با ضخامت متوسط

برای سفارش انواع پودر بندکشی کلیک نمایید

لایه ضخیم (15 تا 30 میلیمتر)

از این روش کاشی کاری تا قبل از سال 1960 برای کاشی های سفالی و هم اکنون برای سنگ های طبیعی غیر همسان، بزرگ و سنگین استفاده می شود.

سیمان، سنگدانه و آب در محل ساختمان سازی مخلوط می گردند. ملات با ضخامت تقریبی 15 میلیمتر به پشت کاشی اعمال می شود ( به روش کَرِه ای  یا همان استفاده از سطح صاف ماله جهت پخش نمودن لایه نازکی از ملات در سطح پشت کاشی).

کاشی مذکور بر روی بستر خیس شده قرار می گیرد و با فشار کافی و زدن چند ضربه چکش یک سطح همگن و صاف حاصل می شود. این روش بدلیل زمان زیاد و نوع مواد مصرفی در طول زمان منسوخ شده است  و برای روکش های سرامیکی جدید مثل سنگفرش ها و کاشی های پرسلان قابل استفاده نیست.

بستر جامد (بدون فضای خالی)

برای پوشش های سرامیکی در محیط های صنعتی و یا کاشی کاری در محیط های مرطوب و یا فضاهای خارجی ساختمان مانند استخر، بالکن، تراس، نما و … یک بستر جامد و بدون فضای خالی از کاشی ها ضروری است.

یک بستر جامد احتمال تخریب به علت یخ زدگی آب حبس شده در زیر کاشی را کاهش می دهد و قابلیت کاشی ها را برای تحمل بارهای مکانیکی افزایش می دهد.

دو نوع تکنولوژی برای کاشی کاری با بستر جامد وجود دارد.

1. ترکیب روش شناور و کَرِه ای

چسب کاشی بر روی هر دو سطح بستر و پشت کاشی پخش می شود. کاشی کَرِه ای شده بر روی بستر ملات روی سطح با یک حرکت چرخشی جا گذاری و فشار داده می شود.

2. استفاده از چسب های کاشی مدرن با رفتار تیکسوتروپیک

روش دوم، که روشی راحت تر است، استفاده از چسب های کاشی مدرن با رفتار تیکسوتروپیک (کاهش ویسکوزیته ملات با اعمال تنش) است.

این نوع چسب ها ملات های روانی هستند که روی سطح ریخته می شوند و با ماله پخش می شوند. سپس لایه مرطوب ملات پخش شده توسط ماله های لایه متوسط یا ماله های مخصوص شانه زده می شود تا عدم وجود فضای خالی در ملات کاشی کاری تضمین شود. سپس برای اتمام کار، کاشی یا سنگ با حرکتی آرام و چرخشی بر روی ملات چسب تیکسوتروپ و فرم پذیر قرار می گیرد.

در حال حاضر اکثر مهندسین عمران و سازندگان ساختمان استفاده از تکنولوژی لایه نازک برای مفروش کردن سطوح توسط کاشی و سرامیک را به روش های دیگر ترجیح می دهند که عمده دلایل آن به شرح زیر می باشد:

  • کاهش ضخامت ملات تا 10 الی 20 درصد لایه ضخیم
  • کاهش تنش برشی بین کاشی، ملات چسب و بستر
  • افزایش چسبندگی بین کاشی، ملات چسب و بستر

علاوه بر موارد یاد شده، تعداد زیادی از افزودنی های مختلف در فرمول انواع چسب کاشی وجود دارد که خواصی همچون کارپذیری، زمان باز، زمان تنظیم کاشی، انعطاف، ثبات ملات و عدم لغزش را تحت تاثیر قرار می دهند.

فرمولاسیون چسب های نوین پایه سیمانی لایه نازک ممکن است شامل بیش از 15 جزء مختلف جهت اصلاح و یا بهبود خواص باشند.

کاربرد چسب های خمیری

برای خرید انواع همتراز کاشی کلیک نمایید

تفاوت چسب کاشی پودری و خمیری

چسب های خمیری خارجی دارای ریسک بالا برای خرید هستند با توجه به تاریخ انقضایی که دارند زیرا با اضافه شدن آب به این چسب موجب فعال شدن ترکیبات شیمایی مواد شده و به تاریخ انقضا آن نزدیک می شود و تا رسیدن به دست مشتری مهلت مصرفش تلف می شود.

استفاده از چسب خمیری مناسب افرادی با تجربه کمتر هستند و برای چسباندن کاشی و سرامیک بروی سطوح مختلف سیمانی استفاده می شود.

یکی از ویژگی مهم چسب کاشی پودری این است که پس از خشک شدن در برابر رطوبت از مقاومت بالایی به علت وجود پلیمر خاصی که در تولید این چسب به کار رفته برخوردار است.

به همین علت می تواند جهت نصب کاشی در کف آشپزخانه ، حمام ، دستشویی، نمای ساختمان و هر محلی درداخل و خارج ساختمان مورد استفاده قرار گیرد .

همچنین بخوانید: تفاوت کاشی پرسلان و معمولی

انواع چسب کاشی پودری

جمع بندی و نتیجه گیری

با توجه به نکات مذکور، شما با طرز استفاده از چسب کاشی و نحوه استفاده از آن در کاشی کاری آشنا شدید.کاشی کاری به روش لایه نازک در بین سازندگان صنعت ساختمان با رشد چشمگیری مواجه شده است و سهولت در کار و اطمینان خاطر را برایشان به ارمغان آورده است.

ویژگی های عنوان شده در این مقاله، بخش کوچک و مختصری از دنیای گسترده و پیچیده چسب های کاشی است. بر آنیم تا با استفاده از این مقالات، ضمن معرفی تکنولوژی های مطرح جهانی به جامعه ایران، مسیری را برای تبادل نظر و برقراری ارتباط با شما خواننده گرامی گشوده باشیم.

قیمت چسب کاشی

با توجه به تنوع بالایی که در محصولات چسب کاشی پودری وجود دارد می توانید جهت اطلاع از آخرین قیمت ها با ما تماس بگیرید. علاوه بر چسب کاشی ، شما می توانید سایر محصولات مرتبط با صنعت ساختمانی مانند چسب بتن ، آب بند کننده ، پودر بندکشی ، پرایمر ساختمانی ، صلیب کاشی و … را از سهند شیمی تهیه نمایید.

بی صبرانه مشتاق خواندن نظرات، پرسش ها و انتقادات شما در رابطه با مقاله تاریخچه و روشهای اجرای چسب کاشی و پیشنهادات و ایده های شما در باب عناوین مقالات آتی خواهیم بود.

دیدگاهی در مورد “طرز استفاده از چسب پودری کاشی

  1. امید گفت:

    درود سهند شیمی
    اطلاعات به زبان ساده و کاربردی هستند
    سپاس

  2. کاظم گفت:

    ممنون . مقاله عالی و کاملی بود. برای کسی که تازه کار کاشی کاری رو شروع کرده به بهترین نحو روش استفاده از چسب رو توضیح دادید. سپاس

  3. علیرضا تهرانی گفت:

    سلام خدمت دوستان سهند شیمی . ممنون از مقاله تون
    با توجه به مطلب شما روشهای اجرای متنوعی داریم . آیا نحوه استفاده از چسب پودری و آماده سازی اون در روشهای مورد بحث شما یکسانه؟ یا در هر روش میزان و سختی ملات با روش دیگر متفاوت است؟ ممنون میشم توضیح بفرمایید.

  4. جعفر غلامی گفت:

    درود مقاله خوب و کاملی بود.
    سوال من اینه که روش اماده سازی چسب خمیری با پودری از لحاظ فنی چه تفاوت هایی دارند؟ کدومش برای کاشی کاری به صرفه است؟

  5. کامران گفت:

    سلام خدمت شما آیا کاشی کاری به روشهای مذکور فقط با ماله دندانه دار ممکن است؟ نمیشه از ماله های ساده برای این کار استفاده کرد؟

  6. امیرحسین گفت:

    سلام جناب . یه سوالی از خدمتتون داشتم . بودجه ای که من برای اجرا در نظر گرفتم محدوده . با توجه به این مسئله در کاشی کاری استفاده از برندهای چسب ترکیه مقرون به صرفه است یا برند سهندشیمی؟

  7. اکبر محمودی گفت:

    با سلام سپاس از مقاله خوبتون.در استفاده از این روشها زمان خشک شدن چسب های کاشی کاری چقدره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =

سبد خرید