مراحل نازک کاری ساختمان

مراحل نازک کاری ساختمان

نازک‌ کاری ساختمان به عنوان سومین و آخرین مرحله از روند ساخت بنا، بعد از مراحل سفت‌کاری و جانمایی تأسیسات انجام می‌شود. این اقدام که ساختمان را به شرایط ایده‌آل برای بهره‌برداری نزدیک می‌سازد شامل تمهیداتی در جهت عایق‌سازی در برابر گرما و رطوبت، اندودکاری سطوح، زیباسازی بخش‌های مختلف سازه است.

طبیعتا بهره‌گیری از مصالح مرغوب و نیروی کار متخصص در هر بخش، می‌تواند مقاومت، دوام و کیفیت ظاهری بالایی برای قسمت‌های مختلف ساختمان در پی داشته باشد.

سهند شیمی تولید کننده انواع چسب کاشی ، چسب بتن و مواد آب بند کننده ساختمانی می باشد. برای سفارش محصولات لازم برای نازک کاری ساختمان به قسمت محصولات سهند شیمی مراجعه نمایید و در صورت نیاز به مشاوره از طریق شماره های 88244976 با کارشناسان ما تماس بگیرید.

در این مطلب از سایت سهند شیمی به بررسی مراحل نازک کاری ساختمان به ترتیب اولویت پرداخته ایم و اهمیت استفاده از مصالح نوین برای انجام آنها را برای شما بازگو کرده ایم.

مراحل نازک کاری ساختمان به ترتیب اولویت

خرید مصالح نازک کاری

برای خرید مصالح مورد نیاز برای نازک کاری ساختمان می توانید از قسمت محصولات سهند شیمی، محصول مورد نظر خود را ثبت سفارش نمایید. برند سهند شیمی تولید کننده انواع محصولات از قبیل: چسب کاشی و سرامیک، همتراز کننده کاشی، چسب بتن و نانو سنگ نما و سایر مصالح مورد نیاز برای انواع کارهای ساختمانی می باشد.

تعریف نازک کاری ساختمان

نازک‌کاری به کلیه عملیاتی گفته می‌شود که یک ساختمان را برای بهره‌برداری توسط ساکنان آماده می‌کند و معمولا از مراحل اولیه که همان اجرای اسکلت سازه است، زمان بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد. به طور کلی می‌توان کلیه اجزای ساختمانی که در پایان کار در معرض چشم بیننده قرار می‌گیرند، در دایره اقدامات مربوط به نازک‌کاری به حساب آورد.

در این قسمت با مجموعه کارها و آیتم های نازک کاری ساختمان همچون شمشه‌کشی دیوار، اندودکاری، سفیدکاری، عایق‌کاری ساختمان، نصب کاشی و سرامیک، نقاشی، اجرای نما سروکار داریم که انجام هر یک به تکنسین‌های مختلف و مصالح به‌خصوص نیاز دارد. در واقع نازک‌کاری یک ساختمان به صورت لایه‌ای انجام شده و از مراحل مختلفی تشکیل می‌شود که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد.

تعریف نازک کاری ساختمان

11 مرحله حیاتی نازک کاری ساختمان

در ادامه به صورت قدم به قدم به معرفی 11 گام و مراحل نازک کاری ساختمان به ترتیب اولویت و فاز های مختلف اجرایی پرداخته ایم:

1- شمشه کشی

پس از دیوارچینی با مصالحی همچون آجر یا بلوک، نوبت به اندودکاری سطوح می‌رسد. این مرحله جزء گامهای مهم در نازک کاری دیوار محسوب می شود که در آن سطح دیوار که دارای پستی‌ و بلندی‌های گسترده است، طی مراحل کروم‌بندی و شمشه‌کشی صاف و یکدست می‌شود.

در ابتدا کروم‌ها توسط گچ و در فواصل مساوی از 1 تا 1.2 متری اجرا می‌شوند تا به عنوان نقاط مبنا در عمل شمشه‌گیری مورد استفاده قرار گیرند. سپس فاصله بین کروم‌ها را با ملات پر کرده و سطح آن را توسط یک شمشه صاف می‌کنند.

شمشه کشی از مراحل مهم نازک کاری دیوار

2- اندودکاری گچ و خاک

در مرحله اندودکاری دیوارها، تنها سفید بودن لایه نهایی کفایت می‌کند و جهت صرفه‌جویی در هزینه از مخلوط گچ و خاک در لایه‌های زیرین استفاده می‌کنند. افزودن خاک به گچ سبب دیرگیرتر شدن آن می‌گردد و در نتیجه فرصت کافی وجود دارد تا سطح بیشتری با این ملات پوشش داده شود. برای ساخت این ملات از نسبت برابر خاک رس و گچ خالص به همراه آب استفاده می‌شود.

همچنین بخوانید: راهنمای جامع بندکشی سرامیک و کاشی

3- سفیدکاری

سفیدکاری دیوار که از مراحل نازک کاری دیوار می باشد با کمک ملات حاصل از ترکیب گچ خالص با آب انجام می‌شود. به دلیل زودگیر بودن گچ، بلافاصله پس از ساختن ملات باید آن را روی دیوار اجرا کرد. در پایان با یک ماله سطح دیوار صاف می‌گردد.

سفیدکاری جزء مهم ترین گامها در نازک کاری دیوار

4- کشته‌ کشی دیوار

برای ساخت ملات کشته، گچ با دانه‌بندی بسیار ریز را با آب مخلوط کرده و تا 15 دقیقه آن را هم می‌زنند. با این کار ملات دیرتر سخت می‌شود و در این فاصله می‌توان از آن برای گچ‌بری‌ها و همچنین صاف کردن بهتر سطوح استفاده نمود. در این مرحله قبل از این که گچ خشک شود، لایه نازکی از ملات کشته را روی آن اجرا کرده و سپس با ماله صاف می‌کنند.

5- نقاشی

در بخش‌هایی از ساختمان که نیازی به استفاده از دیوارپوش‌های رایج ندارند، با رنگ‌آمیزی‌ می‌توان به نقاشی و زیباسازی دیواره‌ها پرداخت.

نقاشی ساختمان

6- اجرای قرنیز

قرنیزها را می‌توان به دو شکل خارج از دیوار یا هم‌سطح با آن اجرا نمود. مصالحی از جنس چوب، پلاستیک، سنگ، ام‌دی‌اف و می‌توانند به عنوان قرنیز مورد استفاده قرار گیرند. از مزیت‌ها اجرای قرنیز می‌توان به زیبایی دیوار، عبور اجزای تأسیسات و جلوگیری از سرایت رطوبت به دیوار اشاره کرد.

اجرای قرنیز از آیتم های نازک کاری ساختمان

7- کف‌ سازی

در مرحله کف‌سازی بسته به کاربری ساختمان و اتاق‌ها از انواع مصالح پوششی همچون سرامیک، کاشی، سنگ، انواع پارکت و استفاده می‌شود. بودجه لازم برای کف سازی ساختمان حتما باید در نظر گرفته شود و از ضروری ترین آیتم های نازک کاری ساختمان بشمار می رود.

کف‌ سازی مرحله مهمی از نازک کاری بنا

8- عایق‌ کاری

در  بخش‌هایی از ساختمان مثل آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی که مرتبا در معرض رطوبت قرار دارند، لازم است کف و دیواره‌ها با روش‌هایی همچون قیرو گونی کردن و استفاده از متریال آببند، عایق‌کاری شوند. از دیگر نقاط حساس ساختمان که در مراحل بعدی عایق می‌شوند می‌توان به پشت بام و دیوارهای خارجی اشاره کرد.

از جدیدترین متریالی که جهت آببندی سطوح در نقاطی همچون پشت‌بام، سرویس بهداشتی، بالکن‌ها و به کار می‌روند می‌توان به محصول آب‌ بند دوجزئی سهندشیمی اشاره کرد. این محصول از مزیت‌هایی همچون مقاومت بالا در برابر رطوبت، چسبندگی زیاد، انعطاف‌پذیری مطلوب، خاصیت آنتی‌باکتریال، اجرای آسان و برخوردار است.

برای سفارش آب بند دو جزئی سهند شیمی با شماره ۰۲۱۸۸۲۴۴۹۷۶ تماس بگیرید


در بخش نازک کاری ساختمان، استفاده از کف‌پوش‌ها و دیوارپوش‌هایی از جنس کاشی و سرامیک در آشپزخانه‌ها و سرویس بهداشتی رایج است. نصب انواع کاشی و سرامیک با هدف زیباسازی سطوح، شستشوی آسان، جلوگیری از نفوذ رطوبت، دوام بالا و انجام می‌گیرد.

9- کاشی‌ کاری

استحکام، ماندگاری و زیبایی کاشی‌کاری تا حد زیادی به متریال مورد استفاده برای چسباندن و بندکشی کاشی و سرامیک وابسته است. در گذشته بیشتر از مصالح سنتی همچون ملات سیمان و دوغاب برای این کار استفاده می‌شد.

کاشی‌ کاری جزو مراحل مهم نازک کاری

از ضعف‌های اساسی روش‌های سنتی می‌توان به مقاومت کم در برابر تغییرات دما، ایجاد ترک‌های گسترده، عدم انعطاف‌پذیری کافی، مقاومت کم در برابر نفوذ رطوبت، آسیب‌پذیری در برابر مواد شوینده و اشاره نمود. به همین سبب امروزه پیشنهاد می‌شود در کاشی‌کاری‌ها از محصولات جایگزینی همچون چسب کاشی و پودر بندکشی که متریالی با خواص بهبودیافته هستند، استفاده گردد.

بسته به نوع و جنس متریال پوششی می‌توان از انواع چسب کاشی با خواص مورد نیاز استفاده نمود. برای مثال در نصب کاشی و سرامیک پرسلان، به دلیل جذب آب پایین این محصول، ملات ماسه سیمان نمی‌تواند تأمین‌کننده چسبندگی و مقاومت کافی باشد و احتمال جداشدگی را افزایش می‌دهد.

چسب کاشی پرسلان سهندشیمی با خواصی همچون قدرت چسبندگی زیاد، مقاومت بالا در برابر رطوبت، لغزش کاهش‌یافته، زمان گیرش استاندارد و بهترین گزینه برای اجرای پروژه‌های نازک کاری ساختمان و نوسازی بناها به حساب می‌آید. از دیگر محصولات شرکت سهندشیمی در این زمینه می‌توان به چسب کاشی دوجزئی، چسب کاشی سوپر استاندارد و چسب کاشی استخری اشاره کرد.

چسب پرسلان سهند شیمی

برای خرید چسب کاشی پرسلان سهند شیمی و سفارش محصول با شماره ۰۲۱۸۸۲۴۴۹۷۶ تماس بگیرید

برای خرید انواع همتراز کاشی و سفارش محصول با شماره ۰۲۱۸۸۲۴۴۹۷۶ تماس بگیرید

امروزه جهت اجرای بندهای یکسان و فاصله‌گذاری منظم و دقیق بین قطعات کاشی و سرامیک از قطعاتی همچون صلیب کاشی و سرامیک استفاده می‌شود. سیستم‌های همترازکننده همچون کلیپس و گوه از دیگر تجهیزاتی هستند که با هدف نصب کاشی‌ها در یک سطح یکسان، کاشی‌کاری یکدست و منظم، جلوگیری از ایجاد ناخنک، باقی نماندن هوا و نقاط پوک در زیر قطعات و به کار می‌روند.

جهت ایجاد اتصالات مقاوم با چسبندگی بالا و خاصیت ضدآب و همچنین زیبایی هر چه بهتر سطوح، پودر بندکشی گزینه مناسب‌تری نسبت به دوغاب خواهد بود.پس از نصب کاشی‌ها در فواصل مشخص و برابر از هم، نیاز است درزها با دوغاب سیمان سفید یا ملات حاصل از پودر بندکشی پر شوند. به دلیل ضعف دوغاب سیمان سفید در برابر رطوبت و تغییر رنگ سریع آن که دوام و ظاهر کاشی‌کاری را تغییر می‌دهد، استفاده از آن توسط کاشی‌کاران حرفه‌ای منسوخ شده است.

پودر بندکشی سهند شیمی

برای سفارش انواع پودر بندکشی سهند شیمی با شماره ۰۲۱۸۸۲۴۴۹۷۶ تماس بگیرید

 

10- عملیات نازک‌ کاری سقف

بسته به سلیقه، کاربری و نیازهای هر ساختمان از انواع سقف کاذب، گچ‌بری‌ها، مصالح چوبی و جهت آماده‌سازی سطح زیرین سقف‌های ساختمانی استفاده می‌شود. این بخش از سقف‌ها، نقش سازه‌ای ندارد و صرفا بر اساس معیارهای زیبایی‌شناسی، جانمایی و دسترسی آسان به تأسیسات و انتخاب می‎شود.

عملیات نازک‌ کاری سقف

11- اجرای نما

نمای ساختمان یک پوسته خارجی است که نقش محافظتی و زیبایی بنا را بر عهده دارد. انتخاب نوع نما با توجه به شرایط اقلیمی، قابلیت یکپارچگی با اجزای سازه‌ای و سلیقه شخصی مالکان صورت می‌گیرد. فارغ از این که نما از چه متریالی ساخته شده باشد، عایق‌بندی آن در برابر رطوبت و درجه حرارت به دوام و افزایش عمر مفید مصالح آن می‌انجامد. به همین سبب امروزه استفاده از انواع روش‌های آب‌بندی ساختمان از مهم ترین آیتم های نازک کاری ساختمان محسوب می شود.

اجرای نما جزء با اهمیت ترین آیتم های نازک کاری ساختمان

جذب رطوبت توسط نما می‌تواند آثار مخربی همچون آلودگی، خوردگی، ایجاد کپک و شوره، پوسته پوسته شدن مصالح، تغییر رنگ و را به همراه داشته باشد. استفاده از محصول نانو سنگ نما و پوشش نانو نما سهندشیمی با ایجاد خاصیت ضدآب و خود تمیزشوندگی در نماهای سنگی، چوبی و آجری، تا حد زیادی از این اتفاقات جلوگیری می‌کند.

محصول lily : آب گریز کننده و پوشش نانو نما سهند شیمی

برای سفارش پوشش نانو نما سهند شیمی با شماره ۰۲۱۸۸۲۴۴۹۷۶ تماس بگیرید


جمع‌بندی 

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با مراحل نازک کاری ساختمان به ترتیب اولویت و اهمیت اجرایی آنها آشنا سازیم. این نکته حائز اهمیت است که جهت کاهش نیروی چسبندگی سطحی بین نما و آب، تنها کافی است محصول آبگریزکننده نما دو مرتبه به صورت خیس رو خیس بر روی سطوح اسپری گردد. کاربرد آسان این محصول سبب کاهش زمان و هزینه اجرای پروژه و به تبع افزایش بهره‌وری در کار خواهد شد.

در اغلب پروژ‌ه‌های ساختمانی، نازک کاری ساختمان درصد بالایی از هزینه و زمان اجرای طرح را به خود اختصاص می‌دهد. از آن جا که در این مرحله پوسته‌ نهایی بنا ایجاد می‌شود و به طور مستقیم در معرض عوامل مخرب همچون رطوبت، مواد شیمیایی همچون محصولات شوینده، سایش، عوامل جوی، آلودگی‌ها و قرار می‌گیرد، به کارگیری متریال نوین با خواص اصلاح‌شده می‌تواند تا حد زیادی تضمین‌کننده پایداری، کیفیت و مقاومت اجزای نازک کاری ساختمان در طولانی‌مدت باشد.

شرکت سهند شیمی مفتخر به تولید بهترین و مرغوب‌ترین محصولات شیمیایی در صنایع ساختمانی است که با قیمتی معقول در بازار عرضه می‌شوند. در پایان از شما دعوت می‌کنیم جهت آشنایی بیشتر با تولیدات این شرکت، از بخش محصولات سایت دیدن فرمایید.

دیدگاهی در مورد “مراحل نازک کاری ساختمان

  1. دشتی گفت:

    خیلی واضح و روشن بیان کردید. ممنون از اطلاعاتی دادین

    1. رضا دهقان گفت:

      سلام
      سپاس از دیدگاه تون
      مرسی

  2. سجاد آرزومند گفت:

    لذت بردم از توضیحات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =

سبد خرید