مراحل آب بندی و موزاییک کاری پشت بام

مراحل آب بندی و موزاییک کاری پشت بام

موزاییک کاری پشت بام آخرین مرحله ی کف سازی پشت بام یک ساختمان است. اگر مراحل انجام کار با دقت انجام نشود بعد ها در شرایط مختلف آب و هوایی دچار مشکل می شود.

با گذشت زمان در اثر تغییرات آب و هوایی، سرما و گرما، آسیب های فیزیکی، شستشو و یا بارش برف و باران، پوشش بام، دیوار و یا سقف ساختمان ها در قسمت های مختلف دچار نم زدگی و پوسته شدن می شود و هزینه های زیادی را برای ساکنین ساختمان ها به بار می آورد.

[aparat id=’GYWer’]

بدین ترتیب پوشش بام تخریب شده و این امر منجر به ایجاد نشتی می گردد. جهت جلوگیری از این امر از عایق های رطوبتی استفاده می شود.
در صورت بروز نشتی باید قبل از هر چیز مطمئن شد که علت نشتی از کجاست؟

درزگیر

نشتی می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد به عنوان مثال شکستگی و یا گرفتگی لوله های آب و یا فاضلاب به همین دلیل بایستی کلیه لوله ها من جمله کانال کولر، دودکش ها، کابل ها و لوله های سیم چک شوند تا احیانا نشتی از این مناطق نباشد.

چسب بتن پلیمری

برای استعلام قیمت و خرید چسب بتن سهند شیمی با شماره ۰۲۱۸۸۲۴۴۹۷۶ تماس بگیرید

شیب بندی پشت بام

کف هر قسمتی از ساختمان که با آب در ارتباط است نیاز به شیب بندی دارد. به عنوان مثال می توان به قسمت هایی مانند کف آشپزخانه، سرویس های بهداشتی، پارکینگ، پشت بام، حیاط و … اشاره نمود. چنانچه پشت بام مسطح و تخت باشد ، بایستی حتما شیب بندی شود.

هدف از شیب بندی این است که آب به سمت لوله های اصلی ساختمان هدایت شود. بدین ترتیب از نفوذ آب به داخل ساختمان جلوگیری خواهد شد.

شیب بندی پشت بام

انواع شیب بندی که در پشت بام ها صورت می گیرد بستگی به محل قرار گرفتن کف شور دارد. اگر چنانچه کف شور در گوشه قرار داشته باشد، شیب به سمت گوشه هدایت می شود. اگر کف شور در امتداد یک ضلع دیوار پشت بام باشد، شیب به سمت آن دیوار هدایت می شود. اگر هم کف شور در وسط بام باشد، شیب به سمت وسط محوطه هدایت می شود.

برای استعلام قیمت و خرید پودر بندکشی سهند شیمی با شماره ۰۲۱۸۸۲۴۴۹۷۶ تماس بگیرید

درصد شیب بام

میزان شیبی که جهت هدایت آب به سمت ناودانی پشت بام محاسبه می شود، بین یک تا سه درصد می باشد. جهت محاسبه ارتفاع شیب، فاصله دورترین نقاط تا محل ناودان (بازوی کشش) را اندازه گرفته و در مقدار شیب ضرب می نماییم. حاصل، ارتفاع شیب خواهد بود.

درصد شیب بام

باید توجه داشت که هر چقدر فاصله، تا ناودانی یا کف شور بیشتر باشد، باید ارتفاع شیب را هم بیشتر در نظر گرفت. به طور مثال اگر فاصله نقطه ای از بام تا محل ناودان 4 متر باشد و شیب انتخابی هم معادل 3 درصد باشد، ارتفاع شیب معادل 12 سانتی متر خواهد شد.

برای استعلام قیمت و خرید همتراز کاشی سهند شیمی با شماره ۰۲۱۸۸۲۴۴۹۷۶ تماس بگیرید

کروم بندی پشت بام

شیب بندی به کمک اجرای کروم ها انجام می شود. بدین معنی که بعد از ساخته شدن سقف، محل آبروها در کف بام مشخص می شود. به عبارتی جهت به وجود آمدن یک سطح صاف و تراز از جنس سیمان، گچ و یا هر نوع ملات پر کننده دیگر از روشی به نام کروم بندی استفاده می شود.

کروم بندی پشت بام

کروم بندی را می توان در هر دو سطح افقی مثل کف و عمودی مثل دیوار اجرا نمود. همچنین در سطوح شیب دار مانند پشت بام ها و کلیه مکان های دارای کف شور که در آنها هدایت کردن آب به سمت خروجی لازم است، از این روش استفاده می شود. کروم بندی به صورت ایجاد نوارهایی سیمانی است که عرضی در حدود 10 سانتی متر دارند.

کروم بندی

نکات کروم بندی ساختمان

ارتفاع کروم ها در محل ناودان صفر است و هر چقدر از ناودان فاصله می گیرند، ضخامتشان افزایش می یابد. با اجرای کروم بندی، کف بام به قسمت های کوچک تر تقسیم بندی می شود. برای اجرای کروم بندی، دورترین نقاط نسبت به ناودان را انتخاب کرده و از آن قسمت ها به سمت ناودانی ریسمان کشی می کنند.

برای استعلام قیمت و خرید چسب کاشی سهند شیمی با شماره ۰۲۱۸۸۲۴۴۹۷۶ تماس بگیرید

حد فاصل این دو نقطه نیز نقطه گذاری شده و این نقاط با ملات پر می شوند و در پایان فاصله بین این نقطه ها را با ملات پر می کنند و در انتها یک کروم بندی با ارتفاع متغیر حاصل می شود.

کروم بندی ساختمان
بدین معنی که هر چه از کناره های بام به سمت ناودانی حرکت می کنیم، از ارتفاع ملات کم می شود. مراحل فوق در کل محوطه به همین ترتیب اجرا می شود. فضاهای خالی میان این شیارها توسط مصالح سبک مانند پوکه معدنی یا بتن سبک مانند فوم بتن پر می شود. ارتفاع این مصالح پر کننده نیز به تبع تغییر ارتفاع کروم ها، تغییر می کند. برای این کار از شمشه استفاده می شود. بدین صورت که شمشه را بر روی دو شیار کنار هم قرار می دهند و آن را در طول شیار حرکت می دهند.

پس از اتمام شیب بندی و کروم بندی، عایق کاری انجام می شود. عایق های رطوبتی انواع مختلفی دارند و به طور کلی از نفوذ نم و رطوبت به فضاهای داخلی ساختمان جلوگیری کرده و نسبت به انبساط و انقباض مقاومت نشان می دهند.

ایزوگام پشت بام

به طور خلاصه انواع عایق های رطوبتی عبارتند از:

  1. عایق قیرگونی که از ابتدایی‌ترین و سنتی ترین روش های آب بندی بوده و قیر که فرآورده ای حاصل از تقطیر نفت خام می باشد بر روی پارچه های گونی در حالت مذاب مالیده می شود.
  2. عایق رطوبتی ایزوگام که به صورت رول و یا صفحات یا شیت های لایه عرضه می گردد. در این روش از چندین لایه چسب، قیر، الیاف ویژه و غیره استفاده می شود.
  3. عایق رطوبتی نانو که خود به دو دسته پلیمری و سیمانی تقسیم می شود. عایق های رطوبتی پلیمری یک جایگزین بسیار مطمئن برای عایق های سنتی مانند قیر گونی و ایزوگام هستند و تمامی حوزه های کاربرد آنها را پوشش می دهند. علاوه بر آن در سازه های فلزی و دریایی که غوطه ور در آب هستند نیز قابل استفاده می باشند. جنس عایق رطوبتی پلیمری نانو از رزینهای اکریلیک پایه آب است و توسط پیستوله اسپری و برس پاشش می شود.

ایزوگام

عایق رطوبتی پلیمری با پایه سیمان به صورت تک جزئی و یا دو جزئی می باشد. عایق دو جزئی از یک بخش پودری پایه سیمان و یک بخش مایع پایه رزین اکریلیک تشکیل شده است که پس از مخلوط سازی با یکدیگر بر روی سطح بتن اعمال شده و جهت آب بندی به کار می روند.

ایزوگام کردن پشت بام

اجرای آب بند دو جزئی

در صورت استفاده از روش آب بندی دو جزئی، پس از اجرای مراحل شیب بندی و کروم بندی، بتن ریزی انجام می شود. پس از بتن ریزی چند هفته ای زمان لازم است تا کاملا خشک شود. این مدت زمان به طور میانگین شش هفته طول می کشد که در فصول تابستان کمتر و در فصول زمستان بیشتر می باشد.

[aparat id=’CPKzO’]

بهتر است در داخل ملات سیمان از چسب بتن پلیمری استفاده نمود. در مرحله بعد سطح بتن را تمیز کرده و عاری از گرد و خاک و چربی و یا هر نوع مانع دیگر نمایید. پس از این مرحله یک دست پرایمر اعمال نموده و در کنج ها از توری فایبر گلاس استفاده نمایید.

این توری که به آن مش آب بندی هم گفته می شود، سطح را در برابر ترک و نشست های زیر کار حفاظت می کند و در صورت ترک خوردن ساختمان ناشی از زلزله و نشست، سیستم عایق بندی دچار مشکل نمی شود و زیر توری ترک می خورد و بالای آن که عایق قرار دارد دچار مشکل نمی شود و سالم باقی می ماند.

آب بند دو جزئی

مشاهده آب بند دوجزئی سهند شیمی

در این روش جزء اول که پودری بوده و بر پایه سیمان و دیگر مواد معدنی می باشد با جزء دوم که حالت مایع دارد و حاوی رزین پایه اکریلیک می باشد، مخلوط می گردد. این ملات به راحتی توسط برس، غلتک و یا پیستوله اسپری اعمال می شود. در این روش بدون هیچ فاصله ای، کل محوطه پشت بام به صورت یکپارچه آب بندی می گردد. جهت کسب اطلاعات جامع در خصوص روش آب بندی دو جزئی به سایت سهند شیمی مراجعه فرمایید.

در صورتی که از روش ایزوگام جهت آب بندی پشت بام استفاده شده باشد، به مرور زمان و با گذشت چندین سال، لایه های ایزوگام دچار فرسودگی شده و جهت ترمیم آنها لازم است که این پوشش ترجیحا و در صورت امکان برداشته شده و پس از طی مراحل توضیح داده شده در بالا و سیمان کاری، از روش آب بندی دو جزئی و نهایتا کاشی کاری استفاده شود.

در غیر این صورت توصیه می شود که روی ایزوگام با ملات سیمان و چسب بتن پوشانده شود و حتما حد فاصل میان ایزوگام و ملات سیمان از توری های پلیمری استفاده گردد.

همچنین بخوانید : بهترین روش آب بندی پشت بام

ماهیچه کشی

ماهیچه کشی

با توجه به اینکه در محل تقاطع دیواره های بام و کف زاویه 90 درجه وجود دارد و این مسئله سبب انباشتگی آب در هنگام شستشو و یا بارش برف و باران می شود، ماهیچه گذاری علاوه بر ایجاد استحکام و بالا بردن سرعت تخلیه و هدایت راحت آب به سمت ناودانی، باعث می شود عایق کاری به راحتی اجرا شده و آب بندی پشت بام به صورت یکدست انجام شود.

ماهیچه کشی

لذا با انجام ماهیچه کشی، از آسیب دیدگی و یا شکسته شدن عایق در این قسمت ها جلوگیری خواهد شد. در این روش ملات سیمانی با زاویه 45 درجه در این قسمت ها پوشانده می شود. این زاویه از تجمع آب در گوشه های بام جلوگیری می کند. استفاده از توری مش آب بند در این قسمت ها و به ویژه کنج ها کاملا ضروری است.

ماهیچه کشی پشت بام

موزاییک کاری پشت بام

موزاییک پشت بام

آخرین مرحله از عملیات کف سازی در پشت بام، موزاییک کاری است. برای این کار از اجرای دلیل یا دلیل گذاری استفاده می شود. دلیل به نوارهایی از موزاییک یا سنگ گفته می شود که در کناره های محل فرش کردن کف، جا گذاری می شوند و از آنجایی که ادامه کار با توجه به این نوارها و تعمیم یک بخش کوچک به بخش های بزرگ تر صورت می گیرد، به این عمل دلیل گذاری می گویند.

موزاییک کاری پشت بام

این روش معمولا برای موزاییک کاری های گسترده مانند پشت بام و حیاط مورد استفاده قرار می گیرد.جهت موزاییک کاری می توانید از انواع چسب کاشی استفاده نمایید. حد فاصل میان موزاییک ها و سنگ ها با پودر بند کشی پر می شود. جهت آشنایی با انواع چسب های کاشی و پودرهای بند کشی به صفحه محصولات سهند شیمی مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =

سبد خرید