تفاوت کاشی پرسلان و معمولی

نحوه تشخیص سرامیک پرسلان

یکی از سوالات رایج در مورد استفاده از کاشی‌ها، انتخاب کاشی پرسلان، معمولی یا سرامیک است. امروزه کفپوش پرسلان از محبوب ترین انواع در رده خود به حساب می آید، ولی ابتدا باید دانست که سرامیک پرسلان چیست و چه تفاوت هایی با سایر انواع کاشی دارد و معایب و مزایای کاشی پرسلانی در مقایسه با دیگر انواع سرامیک چگونه است و کاربرد هر یک در کجاست؟

اینها از جمله دیگر سوالات است که احتمالا برای هر مصرف کننده‌ای پیش خواهد آمد.در مقالات دیگر سهند شیمی همواره درباره انتخاب چسب کاشی با کیفیت صحبت کرده ایم. در این مقاله به معرفی کاشی پرسلان و تفاوت های این نوع کاشی با کاشی های معمولی پرداخته ایم.

کاشی و سرامیک پرسلان چیست؟

گفته می‌شود که این نوع کاشی دارای استحکام، کیفیت و زیبایی بیشتری نسبت به انواع دیگر کاشی است، در حقیقت کاشی پرسلان از خانواده سرامیک‌ها محسوب می‌شود. از نظر ظاهری کاملا مشابه نوع سرامیک است، در تولید آن از خاک رس و دیگر مواد طبیعی استفاده می‌شود.

چسب بتن پلیمری

خرید چسب بتن سهند شیمی

در حقیقت مواد اصلی تولید کاشی‌های پرسلان، خاک رس مخصوص به علاوه ماسه دانه ریز و فلدسپات یا گرانیت و سیلیس است که در دمایی بالاتر از کاشی‌های سرامیک معمولی و البته تحت فشار زیاد، حرارت داده می‌شود.

کاشی پرسلان چیست

 

به همین دلیل است که استحکام و دوام پرسلان در مقابل کاشی‌های معمولی و حتی سرامیک بالاتر است. پرسلان معمولا بعد از پخت دارای رنگ سفید و بافتی کاملا سخت و متراکم است. کاشی‌های پرسلان دارای دو نوع پولیشی و لعاب‌دار است که هر دو نوع آن در مسئله استحکام از رقبای خود بالاتر هستند.

چسب کاشی پرسلان سهند شیمی برای چسباندن انواع کاشی، سرامیک های معمولی و پرسلان، سنگ های طبیعی و مصنوعی، موزائیک های معمولی و شیشه ای در سطوح افقی و عمودی محیط های داخلی و خارجی مناسب است.

همچنین بخوانید : معرفی روش های نصب کاشی پرسلان

چسب کاشی و چسب سرامیک | چسب کاشی پرسلان

خرید چسب کاشی پرسلان

کاشی و سرامیک معمولی چگونه است؟

در واقع کاشی معمولی فراورده‌ای سرامیکی است که از دانه‌های بسیار ظریف متبلور و متخلخل تشکیل شده است، این محصول در دمای بالاتر از 1000 درجه سانتی‌گراد پخته می‌شود و دو نوع لعاب‌دار و بدون لعاب دارد، لعاب کاشی‌های معمولی معمولا دارای انواع مات، براق، ساده، گلدار، سفید و یا رنگی است.

کاشی معمولی یا سرامیک 

تفاوت کاشی پرسلان و معمولی

در مورد تفاوت کاشی پرسلان و معمولی می‌توان از منظرهای متفاوتی به قضیه نگاه کرد، در واقع نوع تهیه و تولید تا نصب و نگهداری و حتی قیمت این محصولات با یکدیگر متفاوت هستند. در این بخش قصد داریم با جزئیات تفاوت سرامیک پرسلان و معمولی را بررسی کنیم.

تفاوت کاشی پرسلان و معمولی

همچنین بخوانید : کاشی زرین فام

1- تفاوت کاشی و سرامیک پرسلان با معمولی از نظر مواد اولیه و تولید

همانطور که در تعریف کاشی معمولی و پرسلان مطالعه کردید، این دو محصول مواد اولیه مشابه اما کمی تفاوت دارند، در مجموع باید گفت کاشی پرسلان با نوعی خاک رس مخصوص، ماسه دانه ریز و مواد طبیعی مثل فلدسپات، گرانیت و سیلیس ساخته می‌شود.

این مواد اولیه در تهیه کاشی معمولی تنها شامل خاک رس معمولی، ماسه و برخی افزودنی‌ها جهت بالا بردن مقاومت محصول است. کاشی پرسلان در دمایی بالاتر و تحت فشار بیشتری نسبت به کاشی معمولی در کوره قرار میگیرد و بافت سفت‌تری نسبت به کاشی معمولی دارد.

تفاوت کاشی پرسلان و معمولی

 

در نتیجه کاشی پرسلان با دارا بودن استحکام بالاتر، هم تا حدودی تولید سخت‌تری دارد و هم مقاومت بالاتری را نسبت به کاشی معمولی دارد که از این رو میتوان گفته که کاشی پرسلان از نظر مواد اولیه و تولید در شرایط بهتری به سر می‌برد.

2- تفاوت کاشی پرسلان با معمولی از نظر مقاومت

تفاوت کاشی پرسلان و معمولی از نظر مقاومت

مهمترین شاخصه کفش پوش ها و دیوارپوش ها مقاومت آنها است. کاشی پرسلان در مقایسه با کاشی معمولی داری منافذ کمتری است، بافت فشرده‌تر و یکنواخت‌تری دارد، دارای استحکام و مقاومت بیشتری است و در مقابل نفوذ آب بسیار مقاوم است همچنین در مقابل فشار، تغییرات دما، ضربه و خراش مقاومت خوبی دارد. در نتیجه این موارد کاشی پرسلان را به انتخابی عمری و همیشگی تبدیل می‌کند و خیال خریدار نسبت به آن راحت‌تر است.

چسب کاشی و چسب سرامیک | چسب کاشی استاندارد

خرید چسب کاشی و سرامیک

3- فرق سرامیک پرسلان با معمولی از نظر نصب

یکی از چالش‌هایی که نصاب‌های کاشی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند بحث نصب کاشی پرسلان است. بافت متراکم و سفت پرسلان سبب می‌شود که این محصول نصب دشوارتری نسبت به کاشی معمولی داشته باشد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که نصب کاشی پرسلان را به یک کارشناس خبره بسپارید که در این کار تجربه کافی را داشته باشد در غیر این صورت احتمال این می‌رود که کاشی‌های شما با تراز مناسبی نسبت به زمین یا دیوار قرار نگیرد.

پرسلان چیست و تفاوت آن از نظر نصب در چیست؟

معمولا پرسلان با تیغه الماس برش داده می‌شود از طرفی کوچکترین اشتباهی در نصب و ایجاد فشار اضافه باعث ترک خوردن و شکستن کاشی پرسلان می شود، به علاوه وزن این کاشی نسبت به کاشی معمولی بیشتر است و حمل و نقل حساس‌تر و سخت‌تری دارد. پس باید گفت با توجه به حساسیت‌های موجود در نصب کاشی پرسلان باید بسیار با احتیاط پیش رفت.

در زمینه ی نصب کاشی و سرامیک پارامترهای زیادی وجود دارد که باید رعایت شود که موجب زیباتر شدن و کاربرد بهتر کاشی و سرامیک پس از نصب می شود. همتراز کننده کاشی یا کاشی تراز و تراز کننده کاشی سهند شیمی موجب همسطح بودن بهتر کاشی و سرامیک نسبت به یکدیگر می شود و نیاز به ضربات چکش و استفاده از شاغول را کاملاً منتفی می کنند.

خرید همتراز کننده کاشی

4- تفاوت کاشی سرامیک پرسلان از نظر تعمیر و نگهداری

هزینه نگهداری از کاشی سرامیک پرسلان از آن جهت که دارای مقاومت و کیفیت بالایی است نسبت به کاشی معمولی کمتر است، اما اگر به هر دلیلی نیاز به تعویض داشته باشد علاوه بر هزینه کاشی باید هزینه نصاب حرفه‌ای نیز پرداخته شود،

این در حالی است که در استفاده از کاشی‌های معمولی، شخصی با تجربه  کمتر نیز می‌تواند با کمی دقت اقدام به تعویض و نصب کاشی نماید که این نشاندهنده وجود حساسیت بالای این کاشی نسبت به کاشی‌های معمولی است.ولی باید این نکته را هم در نظر گرفت که این کاشی را یکبار نصب می‌کنید و اگر بتوانید از آن به خوبی نگهداری کنید به طور قطع عمر طولانی‌تری برای آن و سالم ماندن آن می‌توان در نظر گرفت.

تفاوت کاشی سرامیک پرسلان از نظر تعمیر و نگهداری

5- تفاوت پرسلان و سرامیک معمولی از نظر قیمت

همیشه در کار ساخت ساختمان یا هر چیز دیگری که به کاشی و سرامیک و نصب آن ربط داشته باشد باید قیمت بالای مصالح را در نظر گرفت. یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورهای تفاوت پرسلان و کاشی و سرامیک معمولی در قیمت آنها است که کاملا مشهود است.

مسلما با توجه به مطالبی که بیان کردیم قیمت کاشی‌های پرسلان نسبت به انواع معمولی گران‌تر خواهد بود. اما با در نظر گرفتن مسائلی نظیر کیفیت و دوام بالای این نوع کاشی به نظر می‌رسد استفاده از آن مقرون به صرفه‌تر از کاشی‌های معمولی باشد.

تفاوت پرسلان و سرامیک معمولی از نظر قیمت

6- تفاوت کاشی و سرامیک پرسلان و معمولی از نظر ظاهر

از هر چه بگذریم به مهم‌ترین مسئله خرید کاشی برای خانه رویایی خود می‌رسیم و آن هم تفاوت کاشی پرسلان و معمولی از نظر ظاهر است. کاشی معمولی و پرسلان از نظر ظاهر و طراحی آن تفاوت‌های بسیاری دارند.

اگرچه باید گفت که تعریف زیبایی یک امر کاملا سلیقه‌ای است اما طبق نظرسنجی‌های به عمل آمده از مشتریان، اکثر مصرف کنندگان معتقدند که کاشی‌های پرسلان زیباتر و چشم‌نوازتر از کاشی‌های معمولی هستند و شاید بتوان گفت یکی از دلایل محبوبیت فراوان آنها همین امر است.

تفاوت کاشی پرسلان و معمولی از نظر ظاهر

از آنجایی که بافت کاشی‌های معمولی متخلل است راحت‌تر لکه دار می‌شود، بنابراین برای محیط‌های پرترافیک و یا مستعد لک شدن بهتر است از کاشی‌های پرسلان استفاده شود.

مزایا و معایب کاشی پرسلان

برای بررسی تفاوت‌ کاشی پرسلان و معمولی بهتر است با مشخصه‌های ویژه کاشی پرسلان آشنا شوید، البته باید بدانید که پرسلان نیز دارای معایبی است و شناخت این نقاط ضعف به شما امکان می‌دهد تا تصمیم‌گیری راحت‌تری در انتخاب بین کاشی معمولی و پرسلان داشته باشید.

مزایا و معایب کاشی پرسلان

خرید پوشش نانو نما سهند شیمی

مزایای کاشی پرسلان نسبت به کاشی معمولی

از جمله مهمترین مزایای کاشی پرسلان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مقاومت بالا در برابر سایش،
  • ضخامت و تراکم بیشتر،
  • شرایط نگهداری آسان،
  • قابل شستشو بودن و مقاومت در مقابل لکه ها،
  • از نظر زیبایی پرسلان یک کاشی لوکس محسوب می‌شود،
  • مناسب برای محل‌های پرترافیک و مرطوب،
  • مراکز تجاری و امثال آن،
  • تنوع از نظر جنس،
  • طرح، رنگ،
  • الگو و اندازه،
  • مناسب برای استفاده در آب و هوای سرد و مرطوب
  • مقاومت در مقابل گرما و سرما

مزایای کاشی پرسلان نسبت به کاشی معمولی

معایب کاشی پرسلان در مقایسه با کاشی معمولی

همان‌طور که اشاره کردیم این محصول کاملا بی‌عیب و نقص نیست از جمله معایبی که این نوع از کاشی دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب دشوار که باید حتما توسط افراد باتجربه صورت گیرد، چرا که تراکم بالای این نوع کاشی، برش و نصب آن را نیز نسبت به سایر مدل‌ها دشوارتر کرده است.
  • سنگین بودن و تراکم و بافت بالای آن سبب می‌شود تا این کاشی سنگین بوده و حمل و نقل حساس‌تری نسبت به انواع معمولی داشته باشد.
  •  قیمت گران‌تر در مقایسه با کاشی‌های معمولی که هزینه نصب آن توسط کارشناسان نیز به آن اضافه می‌شود اما با توجه به شرایط نگهداری آسان و همچنین دوام بالای آن می‌توان گفت این هزینه گران توجیه‌پذیر است.
  •  تعمیر سخت کاشی پرسلان، این نوع کاشی به دلایلی که ذکر کردیم به‌سختی قابل تعمیر شدن است و ممکن است هزینه تعویض و تعمیر آن نسبت به کاشی‌های معمولی بیشتر باشد که البته با توجه به کیفیت بالای این محصول می‌توان گفت تقریبا احتمال نیاز به تعمیر آن بسیار کم است.

معایب کاشی پرسلان در مقایسه با کاشی معمولی

برای پر کردن درزهای بین کاشی‌های پرسلان از پودر بندکشی استفاده می‌شود تا مقاومت آن در مقابل نفوذ آب بیشتر شود.

پودر بندکشی

خرید پودر بندکشی

انواع سرامیک پرسلان

در ادامه به بررسی 4 نوع معروف از انواع سرامیک پرسلان می پردازیم:

1- سرامیک پرسلانی فول بادی

این نوع سرامیک از خاک مرغوب پرسلان تهیه می شود و دارای رنگ یکنواخت است و به صورت یکدست تشکیل می شود.این نوع سرامیک ضد خش و با دوام است و معمولا قیمت آن بالاتر از انواع دیگر است. بدون لعاب است و زیبایی بالایی دارد.قدرت جذب و نفوذ آن کم می باشد و در مناطق مرطوب مانند حمام و دستشویی بسیار مناسب می باشد.

انواع سرامیک پرسلان

2- سرامیک پرسلانی دبل شارژ

برای تولید این نوع از سرامیک پرسلانی از یک لایه بیسکوییتی و پودری شکل استفاده می شود. 70 درصد آن را خاک رس و 30 درصد آن خاک رنگی است. بعد از ترکیب این دو لایه آنها را پرس و سپس حرارت میدهند.قیمت این نوع سرامیک از فول بادی ارزان‌تر است و کاربرد آن معمولا در کف ساختمان می باشد.

سرامیک پرسلانی دبل شارژ

3- سرامیک پرسلانی گلیزد Glaze

این نوع سرامیک پرسلانی در حرارت های بالا لعاب داده می شود بنابراین در برابر خش و لک مقاومت خوبی دارد. این نوع سرامیک براق‌تر و مستحکم تر از انواع دیگر آن می باشد. معمولا در دیوارها از آن استفاده می شود.

سرامیک پرسلانی گلیزد Glaze

4- سرامیک پرسلانی Soluble Salt

این نوع سرامیک بسیار زیبا است و مانند مرمر می باشد و تنوع بالای رنگ در آن باعث شده که به جای سنگ مرمر هم از آن استفاده شود.

سرامیک پرسلانی Soluble Salt

با توجه به تفات کاشی پرسلان با معمولی انتخاب شما کدام است؟

اگر هنوز بین انتخاب کاشی معمولی و پرسلان مردد هستید باید بگوییم نهایتا این میزان بودجه و سلیقه شما است که انتخاب را نهایی می‌کند.توجه داشته باشید که کاشی ارزان‌تر نصب راحت‌تری دارد اما از طرفی دوام و کیفیت بالای پرسلان سبب می شود تا مدت زمان بیشتری در اختیار شما باشد.

بهتر است قبل از اتخاذ تصمیم نهایی در مورد خرید تمام شرایط از جمله شرایط آب و هوایی، محل کاربری کاشی، ترافیک رفت و آمد، میزان فشار، وجود آب و رطوبت و همچنین احتمال ایجاد ضربه، لکه و امثال آن را بررسی کرده و سپس اقدام به انتخاب نمایید.

دیدگاهی در مورد “نحوه تشخیص سرامیک پرسلان

  1. سید مهدی میرزایی گفت:

    من یه ساعته دنبال فرق ظاهری پرسلان با سرامیک معمولی میگردم .نیست. مقاله تون خوبه ولی ناقصه ..باید فرق ظاهری شون رو بزارید که با نگاه کردن بتونیم بشناسیم

    1. رضا دهقان گفت:

      سلام
      جناب میرزایی عزیز، بله حتماً توی بروزرسانی هامون لحاظ می‌کنیم.

  2. کوشکی گفت:

    تشکر از مقاله خوبتون

    1. رضا دهقان گفت:

      سلام
      خواهش می کنم.
      ممنون از شما و حضور سبزتون

  3. اکبر گفت:

    با تشکر از مقاله خوبتان که تصمیم گیری را آگاهانه تر میکند

    1. پشتیبان سایت گفت:

      سلام خوشحالیم که این مقاله مورد استقبال شما قرار گرفت

  4. کمالی گفت:

    سلام. استفاده از چسب پرسلان سهند شیمی رو برای کاشی پرسلانی توصیه میکنم. واقعا کیفیت بالایی داره

  5. واحدی گفت:

    سپاس از مقاله خوبتون. هرکس تفاوت کاشی پرسلان با معمولی رو بدونه هیچ وقت دیگه تو انتخاب کاشی پرسلان شک نمیکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 4 =

سبد خرید