بررسی تفاوت چسب سنگ با کاشی

بررسی تفاوت چسب سنگ با چسب کاشی

دانستن تفاوت چسب سنگ با چسب کاشی مسئله بسیار مهمی در صنعت ساختمانی به حساب می آید.امروزه استفاده از انواع قطعات ساخته‌شده از سنگ طبیعی و مصنوعی در نماها، سطوح داخلی و کف بناها به شدت رایج شده و نسبت به گذشته طرفداران زیادی پیدا کرده است.با ظهور انواع جدیدی از مصالح پوششی همچون سرامیک اسلب، کاشی و سرامیک پرسلان و … در کنار خواص منحصربه‌فردی که این مصالح دارند، باید به روش‌های نصب آن‌ها نیز توجه نمود.

تقریبا اکثر افراد فعال در این حوزه، اتفاق نظر دارند که ملات سیمان به تنهایی برای نصب ایمن و بهینه پنل‌های پوششی اعم از سنگ، سرامیک و کاشی کافی نیست و روش سنتی که در آن از دوغاب و ملات استفاده می‌شود، ضعف‌های زیادی دارد. این مسئله باعث شکل‌گیری روش‌های نوین و تولید محصولاتی با قدرت نگهدارندگی بالا شده است.

امروزه انواع چسب سنگ یکی از پرکاربردترین چسب‌ها در صنایع ساختمانی به حساب می‌آیند. این متریال خود در انواع گوناگون برای محیط‌هایی با کاربری مختلف تولید و عرضه می‌شوند که به علت داشتن خواص متفاوت، بهتر است تا حد امکان از به کار بردن آن‌ها به جای یکدیگر پرهیز شود.از همین رو در این مطلب به تفاوت دو نوع چسب مذکور پرداخته‌ایم. با خواندن این مقاله با ویژگی‌ها، انواع و خواص منحصربه‌فرد دو نوع چسب سنگ و کاشی آشنا خواهید شد.

چسبهای پودری کاشی چیست و چه کاربردی دارد؟

این نوع چسب یکی از جدیدترین متریال نگهدارنده برای پنل‌های پوششی است که از زمان ساخت، تحول بزرگی در صنایع کاشی‌‌کاری به وجود آورده است. این محصول ترکیبی از سیمان، مواد معدنی، رزین‌های سینتتیک‌ و دیگر افزودنی‌ها است که در بیشتر موارد تنها با افزودن آب، به صورت چسبی قوی با زمان گیرش استاندارد در می‌آید.

این چسب خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که هر یک بسته به ترکیبات و خواص منحصربه‌فردی که دارند، برای اتصال قطعات کاشی و سرامیک در شرایط محیطی خاص به کار می‌روند.

تفاوت چسب پودری و خمیری

 خرید چسب کاشی سهند شیمی 

مزایای چسبهای پودری سرامیک و کاشی

در گذشته جهت اتصال کاشی و سرامیک به سطوح مختلف از ملات سیمان استفاده می‌شد. با ظهور نسل جدید این نوع چسب ، بسیاری از مشکلات روش‌های نصب سنتی رفع گردید و مزایای فراوان این فراورده سبب شد در مدت زمان کوتاهی جایگزین موادی همچون ملات و دوغاب گردد.

یکی از مهم‌ترین مزایای این چسب ، قدرت چسبندگی بالای آن است که باعث شده تنها ضخامت بسیار کمی از آن برای نگهداری پنل‌های پوششی کافی باشد. این ضخامت ناچیز عملا در وزن سازه بی‌تأثیر است و برعکس ملات که سبب سنگین‌تر شدن سازه می‌شود، مداخله‌ای در میزان مقاومت و روند طراحی ساختمان نخواهد داشت.

مزیت چسب های کاشی نسبت به چسب سنگ

استفاده از چسبهای کاشی تنها گزینه بهینه جهت نصب برخی از محصولات نوین همچون کاشی پرسلان به حساب می‌آید. از آن جا که درصد جذب آب این نسل از کاشی‌ها بسیار پایین است، استفاده از ملات به تنهایی نمی‌تواند چسبندگی کافی را ایجاد کند و پس از مدتی کاشی‌ها و سرامیک‌ها در اثر جداشدگی و ترک، نیاز به تعمیر خواهند داشت. این اتفاق به ویژه می‌تواند در سطوح عمودی و نماها خطرناک باشد و سبب لق‌شدگی و سقوط کاشی‌ها از ارتفاع زیاد گردد.

از دیگر مزایای مهم این چسب ، انعطاف‌پذیری آن است که باعث می‌شود چسب پس از خشک‌ شدن دچار ترک‌خوردگی نشود. در شرایط محیطی مختلف که اجسام به طور مکرر در اثر تغییرات دما، تغییر حجم پیدا می‌کنند، استفاده از این نوع چسب بهترین گزینه است؛ زیرا به دلیل وجود برخی ترکیبات، از انعطاف‌پذیری کافی برخوردار است و برعکس ملات دچار افت کیفیت و ترک نخواهد شد.

چه تعداد همتراز کننده باید استفاده شود

خرید همتراز کاشی سهند شیمی 


اگرچه چسبهای سرامیک و کاشی در مقایسه با ملات قیمت بیشتری دارد، اما استفاده از آن به دلیل وجود برخی مزایا سبب کاهش هزینه‌های نهایی خواهد شد. قابلیت اجرای سریع و آسان این محصول سبب کوتاه‌تر شدن زمان عملیات اجرایی شده و این مسئله به خودی خود کاهش هزینه‌ها را در پی دارد.

از طرفی به علت چسبندگی قوی، مقاومت در برابر رطوبت، انعطاف‌پذیری زیاد و … کمتر شاهد اتفاقاتی همچون لق شدن، ترک و شکستگی کاشی و سرامیک خواهیم بود. در نتیجه هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری با این روش به طور کامل حذف خواهند شد.

ایجاد ظاهر زیبا و یکدست، عدم اشغال فضای معماری، لغزش بسیار کم، امکان استفاده در سیستم‌های سرمایش و گرمایش از کف، زمان کارپذیری بالا و … از دیگر مزیت‌های آن به حساب می‌آیند.

مزیت چسبهای کاشی نسبت به چسب سنگ

انواع چسبهای پودری سرامیک و کاشی

این نوع چسب بسته به نوع ترکیبات و نحوه تولید، انواع مختلفی دارد. از آن جا که در شرایط محیطی مختلف اعم از محیط‌های مرطوب یا پرتردد، نیاز به یک سری خواص بیشتر احساس می‌شود، انواع گوناگونی از آن در صنعت ساخته شده تا پاسخگوی نیازهای بازار باشد.

معرفی انواع پودر بندکشی

خرید پودر بندکشی سهند شیمی  

برای مثال در اماکن پرتردد و با فشار ترافیکی بالا همچون مترو، سینما، پارکینگ و … استفاده از چسبهای دو جزئی کاشی به شدت توصیه می‌شود. زیرا این نوع چسب، مقاومت کششی بالایی دارد که سبب دوام و پایداری آن در برابر بارهای حاصل از رفت‌وآمد زیاد می‌شود.

در اماکنی با کاربری‌های مختلف که دائما در معرض آب قرار دارند، لازم است از نگهدارنده‌هایی با مقاومت بالا در برابر رطوبت استفاده شود. برای مثال گونه‌ای از چسب‌ها با نام چسبهای کاشی استخری به طور اختصاصی برای محیط‌هایی همچون استخر، آبنما، جکوزی، سونا و … تولید شده‌اند و در برابر تغییرات دمایی نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.

از دیگر انواع چسب‌ سرامیک و کاشی می‌توان به چسب پرسلان و چسب سوپر استاندارد اشاره کرد.

چسب سنگ چیست و چه کاربردی دارد؟

چسب سنگ (Stone Glue) یکی دیگر از پرکاربردترین چسب‌ها در صنعت ساخت‌وساز است که به صورت یک محصول دو جزئی بر پایه پلی‌استر یا رزین‌های اپوکسی در بازار عرضه می‌شود. این مسئله که چسب سنگ بر پایه رزین یا پلی‌استر ساخته شده باشد، مستقیما بر روی خواص آن تأثیرگذار است؛

برای مثال چسب سنگ‌هایی که بر پایه رزین اپوکسی هستند، معمولا از پایداری و مقاومت بیشتری نسبت به نوع دیگر برخوردارند.چسب سنگ برای اتصال انواع پنل‌ها و قطعات سخت و بزرگی که از جنس سنگ، فلز یا سیمان ساخته شده‌اند به کار می‌رود. کاربرد عمده این محصول در نمای ساختمان‌ها و چسباندن قطعات گرانیتی در ابعاد مختلف است. همچنین برای اتصال کاشی‌های ضداسید، سنگ راه‌پله، نصب آجر بر روی سطوح شیبدار و … از چسب سنگ استفاده می‌شود.از دیگر کاربردهای انواع چسب سنگ می‌توان به استفاده از آن جهت مرمت بافت‌های فرسوده و آثار تاریخی اشاره نمود.

چسب سنگ چیست و چه کاربردی دارد؟

همچنین بخوانید: 8 علت لق شدن کاشی و سرامیک + آموزش لق گیری

مزایای چسب سنگ

چسب سنگ نوعی نگهدارنده بسیار قوی است که به علت مزایای فراوان، کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف پیدا کرده. یکی از ویژگی‌های چسب سنگ بر پایه پلی‌استر، که آن را برای مصارف صنعتی مناسب می‌سازد، عدم تغییر حجم محصول پس از مصرف است. به همین سبب از این نوع چسب در مدل‌سازی‌های صنعتی و پر کردن روزنه‌های موجود در قطعات سنگی، فلزی و سیمانی استفاده می‌شود.

یکی از مزیت‌های چسب سنگ مرغوب، مقاومت در برابر نفوذ آب و تغییرات دمایی شدید است. این ویژگی از تخریب چسب در اثر انقباض و انبساط‌های پی‌درپی جلوگیری می‌کند و مانع از ایجاد آسیب، جداشدگی و ترک در قطعات متصل‌شده می‌گردد.

از دیگر عوامل مخرب می‌توان به نفوذ موادی همچون حلال‌های شیمیایی، مواد نفتی، انواع روغن‌ها، اسیدها، فاضلاب و … اشاره کرد. به دلیل پایداری بالای چسب سنگ، این مواد بر روی چسبندگی و قدرت نگهدارندگی آن اثری ندارند و به همین سبب از چسب سنگ می‌توان در شرایط محیطی مختلف حتی اماکنی که در معرض محصولات خوردنده قرار دارند، استفاده کرد.قابلیت‌ تراش‌کاری، ساب‌پذیری و ترکیب با رنگ از دیگر مزایای این فراورده به حساب می‌آیند.

انواع چسب سنگ فوری

چسب سنگ فوری در دو نوع خمیری و پودری تولید می‌شود که بسته به خواصی که هر یک از این محصولات دارند، در اماکن خاصی قابل استفاده هستند.

چسب سنگ پودری

چسب سنگ پودری یک محصول ترکیبی از پلیمر و سیمان است که با آن می‌توان انواع اسلب‌ها و قطعات را به عنوان پوشش سطوح و حتی اجزای دکوراسیون داخلی در کف، دیواره‌ها و نمای ساختمان نصب نمود. آجر، کاشی، گرانیت، مرمر، موزائیک و … از مصالحی هستند که برای نصب آن‌ها از چسب سنگ پودری استفاده می‌شود.

به دلیل چسبندگی زیاد و مقاومت بالا در برابر آب، این نوع چسب بهترین گزینه برای نصب سنگ در اماکن مرطوب همچون استخر و حمام به حساب می‌آید. از دیگر مزایای چسب سنگ پودری کاهش زمان اجرا و بار مالی پروژه است.

چسب بتن چیست و چه کاربردی دارد ؟

خرید چسب بتن سهندشیمی 

چسب سنگ خمیری

چسب‌های خمیری جهت اتصال قطعات سفالی و سنگی در کف و دیوار ساختمان‌ها مناسبند. این چسب‌ها وزن کمی دارند و استفاده از آن‎ها کاهش بار مرده سازه را در پی دارد. چسب سنگ خمیری در برابر بارهای وارده و تغییرات دما مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد و در برابر سایر عوامل مخرب محیطی نیز پایدار است.

 انواع چسب سنگ

تفاوت چسب سنگ با کاشی در چیست؟

این دو نوع چسب اگرچه در برخی ویژگی‌ها با هم مشترکند و هر دو، محصولی با قدرت چسبندگی بالا به حساب می‌آیند، تفاوت‌های اساسی با هم دارند. چسبهای کاشی کاری از ترکیباتی همچون سیمان پرتلند غیرآلی، ماسه بسیار ریز، کلسیم‌کربنات، انواع رزین و … ساخته می‌شود و با افزودن مقدار مشخصی آب، آماده مصرف می‌گردد.

انواع چسب سنگ فوری حاوی ترکیباتی همچون مواد شیمیایی، پلیمرها، محصولات سیمانی و … است که به تنهایی قابلیت گیرش ندارد و همراه با یک جزء سخت‌کننده دیگر در بازار عرضه می‌شود. جزء سخت‌کننده (Hardner) که بنزوئیل پروکساید نام دارد، توسط میکسرهای بزرگ و یا مخلوط‌کن‌های دستی (در احجام کمتر) با چسب سنگ ترکیب می‌شود تا چسب سفت‌ شده و به استحکام کافی برسد.

جمع‌بندی

در این مطلب با تفاوت چسب سنگ با چسبهای کاشی آشنا شدید. چسب سنگ محصولی پرکاربرد است که برای اتصال انواع قطعات سنگی و اجزای بتنی پیش‌ساخته بر روی سطوح فولادی، بتنی، فایبرگلاس و … به کار می‌رود. در برخی موارد شاهد استفاده از این محصول جهت نصب انواع کاشی‌ها و سرامیک‌ها بر روی سطوح نیز هستیم.

شایان ذکر است که بنا به دلایلی همچون اهمیت ظرافت در کاشی‌کاری بناها، ملاحظات اقتصادی، زمان کارپذیری بالا و وجود دیگر خواص منحصربه‌فرد، استفاده از محصول تخصصی چسب پودری کاشی جهت نصب پنل‌های پوششی بر ملات و سایر چسب‌های موجود ارجحیت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + پانزده =

سبد خرید