انواع چسب های ساختمانی

معرفی 10 چسب ساختمانی پرمصرف

امروزه گسترش و پیشرفت های علمی در صنعت ساختمان و عمران سبب پیدایش مصالح جدیدی شده است که کیفیت ساخت و ساز را افزایش داده است. یکی از این پیشرفت ها تولید و ساخت انواع چسب ساختمانی است که هم موجب راحتی کار ساخت و ساز شده و هم مشکلات قبلی ساختمانی را از بین برده است.

برای نمونه می توان به چسب کاشی اشاره کرد که جایگزین سیمان و دوغ آب (درگذشته بکار می رفت) شده است. استفاده از محصولات جدید صنعتی به جای مصالح سنتی باعث بالارفتن استحکام و دوام بیشتر سازه شده و موجب تمیزتر و زیباتر شدن نتیجه کار می شود.در این مقاله سهند شیمی قصد داریم شما را با 10 چسب ساختمانی پر مصرف در صنعت ساختمان و کاربرد هریک آشنا سازیم.در ادامه با ما همراه باشید:

معرفی انواع چسب های پرکاربرد ساختمان

امروزه پیشرفت علم شیمی و دستیابی به فرمولاسیون های جدید ، موجب پیدایش نسل جدید چسب های مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز شده که از طرفی موجب بالارفتن دوام و استحکام سازه شده و از سوی دیگر کیفیت کارهای ساختمانی را افزایش داده است. قدرت چسبندگی چسب های امروزی بهبود یافته و مقاومت آنها در برابر رطوبت ، گرما و سرما و واکنش های شیمیایی بیشتر شده است.

معرفی انواع چسب های ساختمانی

خرید همتراز کاشی

در ادامه به معرفی 10 نوع چسب پرکاربرد و پرمصرف ساختمانی خواهیم پرداخت:

1- چسب اکریلیک

از این نوع چسب به علت استحکام و قدرت چسبندگی بالایی که پس از خشک شدن ایجاد می کند، برای آب بندی و عایق کردن درزها و سطوح موجود در سنگها و سرامیکها مورد استفاده قرار می گیرد و مزیت اصلی آن جلوگیری از ورود رطوبت و گرد و خاک به سطوحی است که دائم در تماس با آب قرار دارند. مانند: سرویس بهداشتی و حمام.

چسب اکریلیک

2-چسب اپوکسی

چسب اپوکسی این چسب مقاومت بالایی در مقابل واکنش های شیمیایی دارد و تغییرات دمایی روی آن تاثیری ندارد. از چسب اپوکسی برای نصب انواع سنگ بروی نمای ساختمان و نصب سنگ بروی سطوح فلزی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع چسب بر پایه رزین اپوکسی بوده و به دو شکل مایع و خمیری در بازار یافت می شود.

همچنین این نوع چسب عایق خوبی برای استفاده در کابل های الکتریکی محسوب می شود. انواع چسب اپوکسی به شرح زیر است:

  • چسب اپوکسی بتن
  • چسب اپوکسی فلز
  • چسب اپوکسی پلاستیک
  • چسب اپوکسی چوب
  • چسب اپوکسی فایبرگلس

چسب اپوکسی

3- چسب کاغذ دیواری

چسب کاغذ دیواری از نوعی نشاسته اصلاح شده و متیل سلولز تشکیل شده است. شامل انواع : پوستری، همه منظوره، با قابلیت آب سرد و آماده می باشد.

ویژگی های چسب کاغذ دیواری:

  • ‎دوام در برابر نم و رطوبت
  • ‎قابلیت صاف شدن در زمان استفاده
  • ‎مقاومت در برابر تغییرات دما
  • قابلیت مخلوط شدن و آماده بکار سریع
  • اقتصادی بودن

چسب کاغذ دیواری

4- چسب کاشت میلگرد

از این نوع چسب ساختمانی برای نصب صفحات فلزی و میلگرد بروی سطوح عمودی و افقی مورد استفاده قرار می گیرد. این چسب نیازی به حلال ندارد و در مقابل تغییرات جوی و دمایی مقاوم است. انواع زیر را دارد:

  • کارتریجی
  • حجمی(کیلویی)
  • کپسولی

چسب کاشت میلگرد

5- چسب‌های ساختمانی غیر هوازی

این نوع چسب زمانیکه با سطح فلز تماس پیدا می کنند (در صورت حذف اکسیژن) خاصیت چسبندگی آنها فعال می شود و روی اجسام شیشه ای، پلاستیکی یا از جنس لاستیک قابل استفاده نیستند. این چسب در واکنش با فلزات برنج و مس بهترین عملکرد را دارند. از این نوع چسب ساختمانی، معمولا برای تقویت اتصال مهره روی پیچ استفاده می شود.

انواع چسب های ساختمانی غیر هوازی

  • چسب غیر هوازی عایق کننده
  • چسبهای غیر هوازی نگه دارنده
  • چسب غیر هوازی قفل و رزوه

چسب های ساختمانی غیر هوازی

6- چسب بتن

چسب بتن یکی از افزدونی هایی است که امروزه در صنعت ساختمان سازی و صنعت بتن کاربرد فزاینده ای نسبت به سالهای قبل یافته است. چسب های بتن کاربردهای زیادی دارند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

کاربرد چسب بتن در ساختمان

 کاربرد های چسب بتن

  •  ترمیم بافت و آب بندی استخرها و مخازن بتنی
  • افزایش مقاومت بتن در برابر واکنش های شیمیایی و یخ زدگی
  • افزایش حجم بتن
  • عایق شدن و کاهش نفوذ پذیری بتن
  • جلوگیری از ترک خوردگی در بتن
  • افزایش خواص شیمیایی و مقاومت مکانیکی بتن
  • افزایش خاصیت چسبندگی
  • اتصال میلگرد به بتن

جهت سفارش چسب بتن سهند شیمی با شماره  ۰۲۱۸۸۲۴۴۹۷۶  تماس بگیرید.

چسب بتن لاتکس

چسب بتن از نظر ماده سازنده به دو نوع مختلف تقسیم می شود:

  • اپوکسی
  • چسب بتن لاتکس

از چسب های بتنی به دلیل خاصیتی که در ضد آب بودن دارد در نماسازی بر روی بتنهای قدیمی و آب بندی بتن استفاده می گردد.از این چسب در پروژه های تعمیراتی بتن به منظور افزایش چسبندگی و به خصوص چسبندگی بتن ریخته شده جدید با سطح بتن قدیمی هم مورد استفاده می شود. کاربردهای دیگر چسب بتن را می توان در مبحث ترمیم بتن که با شکست عمیق و سطحی روبرو است بیان نمود.

در کاربرد انواع چسب های ساختمانی باید سطوح مورد نظر از مواد مزاحم پاک شود، برای مثال این مواد اغلب گرد و غبار، چربی و رطوبت می باشند. پس از حل این ماده با درصد متناسب با دستورالعمل موجود، ملاتی حاصل می شود. بنابر دستورالعمل ها مقدار مناسبی از ماده مذکور را به سطح اولیه اضافه می کنیم و سپس بتن جدید را روی آن می ریزیم تا عمل چسبیدن بتن جدید به طور مناسبی انجام گردد.

چسب بتن از انواع چسب های ساختمانی

7- چسب سیمان

نوع دیگری از انواع چسب های ساختمانی، چسب سیمان می باشد که از قوی ترین چسب های موجود می باشد، که در واقع تفاوت جزئی با چسب های بتن دارند. در صنعت ساخت استخر و سازه های هیدرولیکی، چسب سیمان کاربرد گسترده ای دارد که با دو پایه الکتریکی و پلیمری موجود می باشد. کاربرد بسیار زیادی در عایق کاری استخرهایی که دچار ترک شده اند برای چسب مخصوص سیمان وجود دارد که البته باید دستورالعمل ها و مواردی که مهم می باشند را در استفاده از چسب مختص سیمان حتما رعایت کنیم تا اثربخش باشد.

یکی از موارد اهمیت درصد وزنی کل سیمان آماده شده برای ریختن می باشد. از عللی که استفاده از چسب سیمان را مشتاقانه برای افرادی که دچار خرابی استخر شده اند افزایش می دهد، در واقع کاهش هزینه ای است که بر اثر استفاده از این مواد حاصل می گردد.

چسب سیمان

8- چسب پودری کاشی کاری

با ابداع انواع چسب پودری ، پس از مخلوط نمودن ماده اصلی چسب با آب مخلوطی به دست می آید که به وسیله آن به راحتی می توان کاشی ها و حتی سرامیک را به سطوح متصل نمود.این عمل باعث می شود دیگر خبری از گرد و غبار نباشد و حتی سرامیک و کاشی دچار رطوبت ناشی از خیس شدن به وسیله ملات نیز نمی شوند.

استفاده از چسب مخصوص پودری علاوه بر سهولت کار، باعث زیبایی بیشتری در پایان کار و کاهش خطر شکستگی کاشی می گردد.بهترین روش استفاده از چسب پودری سرامیک و کاشی بهره بردن از ماله برای آغشته نمودن پشت کاشی و سرامیک به چسب مورد استفاده می باشد. این نوع چسب در محیط های زیر قابل استفاده است :

  • فضای داخلی و خارجی
  •  بسترهایی از جنس بتن
  • دیوار های خشک
  • ساختمان های صنعتی
  • پارکینگ ها

در ویدئوی زیر کارشناس کنترل کیفی سهند شیمی به تست و بررسی مقاومت کششی و چسبندگی سطوح بتنی پس از اجرای چسب پودری بروی آنها اندازه گیری می شود:

 

[aparat id=’WXUCh’]

دلایل کاربرد چسب های پودری

  • قابل کاربرد برای متصل نمودن شیشه
  • با چسب های مذکور می توان روی بتن نیز کاشی را چسباند.
  • مقاومت و استحکام بالا در کنار ماندگاری طولانی
  • قدرت چسبندگی زیاد
  • کیفیت بالا، تمیزی کار، سرعت بیشتر در نصب
  • مقاومت و استحکام بالا در کنار ماندگاری طولانی

علاوه بر مزیت هایی که ذکر شد می توان اذعان نمود اصلی ترین و بارز ترین مزیت استفاده از انواع چسب های ساختمانی در واقع مقرون بصرفه بودن آنها از نظر هزینه برای همه اقشار جامعه در امر ساختمان سازی می باشد. در هنگام کار نسبت به ملات از مقدار نازک تری برای اتصال کاشی و سرامیک به سطوح استفاده می گردد.

چسب‌های پودری، از انواع ملات خشک (DryMix) تهیه می‌شود که بر پایه سیمان طراحی و تولید شده‌اند. مکانیسم کارآیی آن به دلیل پلیمرهای زیادی که در ساخت آن به کار می‌رود، پس از مخلوط شدن با آب و خشک شدن، به صورت نفوذناپذیری در مقابل آب و رطوبت طراحی شده است.

همچنین بخوانید : طرز استفاده از چسب پودری کاشی

 چسب پودری کاشی

9- چسب (گچ) گیپتون

هر گچ را به مقدار مناسب در کوره ای جداگانه می پزند تا چسبندگی خاص خود را پیدا کند. گچ های گیپتون نیز از پخت خاک گچ و سنگ گچی در دو نوع کوره لوبرن و هیبرن تولید می شود. پس از آسیاب مواد مختلفی مثل سریش به مخلوط اضافه می شود و در آخر گچ به دست می آید که می توان از آن روی سطوح سخت استفاده کرد.

کاربرد گچ گیپتون

برای چسباندن گچ و سازه های گچی از پیش ساخته شده ،سازه های سیمانی و فومی می توان از گچ یا چسب گیپتون استفاده نمود. این نوع گچ، گچی چسبنده است که به منظور گچ کاری و چسباندن دیواره پیش ساخته گچی، سقفهای کاذب، قطعه های گچی، گچبری های از پیش ساخته شده به یکدیگر و به دیگر سطوح بکار می رود.

 

گچ گیپتون بهترین چسب برای چسباندن گچ بشمار می رود

10- چسب بتونه : راهکار دیگر برای چسباندن گچ

چسب های اپوکسی بتونه برای تعمیر و همچنین چسباندن چوب پنبه، قطعات چوبی، فلزی، سرامیکی، آجری، گچی، آینه ای و به طور کلی برای کارهای تعمیرات و نصب بسیار مناسب است.

چسب بتونه راهکار دیگر برای چسباندن گچ

11- چسب مخصوص ترک دیوار

چسب مخصوص ترک دیوار، یک نوع چسب است که برای تعمیر ترک‌های دیوار استفاده می‌شود. این چسب معمولاً انعطاف‌پذیر و مقاوم در برابر حرارت و رطوبت است. برای استفاده از آن، باید ترک را با مواد مناسب تعمیر کرده و سپس چسب را روی ترک بمالید و صبر کنید تا خشک شود.

پس از خشک شدن چسب، می‌توانید سطح دیوار را با شن و ماسه صیقلی تراشیده و رنگ آمیزی کنید. بهتر است قبل از استفاده از چسب مخصوص ترک دیوار، دستورالعمل تهیه و استفاده را به دقت مطالعه کنید و نکات ایمنی را رعایت کنید.

انواع چسب مخصوص ترک دیوار

  •  چسب پلی یورتان: این نوع چسب دارای انعطاف‌پذیری بالا و مقاومت در برابر رطوبت و حرارت است. همچنین دارای قابلیت پوشش دهی بیشتری نسبت به چسب اپوکسی است.
  • چسب سیلیکونی: این نوع چسب دارای انعطاف‌پذیری بالا و مقاومت در برابر رطوبت و حرارت است. علاوه بر این، دارای قابلیت رنگ آمیزی و عایق‌بندی است.
  •  چسب مخصوص ترک دیوار با مشخصه ضد ترک: این نوع چسب دارای قابلیت ترمیم ترک‌های دیوار با انعطاف‌پذیری بالا و مقاومت در برابر رطوبت و حرارت است. به دلیل دارا بودن مشخصه ضد ترک، پس از خشک شدن قابلیت جذب تغییر شکل‌های دیوار را دارد.

نوع مناسب چسب مخصوص ترک دیوار بسته به وضعیت و جنس دیوار، اندازه و عمق ترک و نیاز به انعطاف‌پذیری مورد استفاده قرار می‌گیرد. قبل از استفاده از هر نوع چسب مخصوص ترک دیوار، بهتر است دستورالعمل تهیه و استفاده را به دقت مطالعه کنید.

چسب مخصوص ترک دیوار

نکات مهم هنگام استفاده از چسبهای ترک دیوار

1. جنس دیوار:

جنس دیوار بسیار مهم است و نوع چسب مخصوص ترک دیوار باید برای جنس دیوار مناسب باشد. برخی از جنس‌های دیوار مانند سنگ، بتن و آجر بیشترین مقاومت را در برابر چسب دارند.

2. اندازه و عمق ترک:

اندازه و عمق ترک نیز باید برای انتخاب مناسب‌ترین نوع چسب مورد توجه قرار گیرد. برای ترک‌های بزرگ و عمیق، انتخاب چسب‌های اپوکسی و پلی‌یورتان مناسب است. در صورتی که ترک‌ها کوچک و سطحی باشند، می‌توانید از چسب سیلیکونی استفاده کنید.

3. نیاز به انعطاف‌پذیری:

در برخی موارد، دیوارها نیاز به انعطاف‌پذیری دارند، به عنوان مثال در مناطق پر جنب و جوش و یا در محیط‌های مرطوب. در چنین شرایطی، استفاده از چسب پلی‌یورتان یا سیلیکونی مناسب‌تر است.

4. شرایط آب و هوایی:

شرایط آب و هوایی نیز می‌تواند در انتخاب چسب مخصوص ترک دیوار تأثیرگذار باشد. در مناطق با بارندگی بیشتر، استفاده از چسب‌هایی با مقاومت در برابر رطوبت بیشتر توصیه می‌شود.

5. محیط استفاده:

محیط استفاده نیز باید در انتخاب چسب مورد توجه قرار گیرد. برای مثال، در داخل منازل می‌توانید از چسب پلی‌یورتان و چسب سیلیکونی استفاده کنید، اما در محیط‌های صنعتی و ساختمانی ممکن است.

نکات مهم برای انتخاب انواع چسب ساختمانی

  1. باید به نوع مکان کار توجه شود.آیا خشک است یا مرطوب، داخلی است یا خارجی و نوع جنس زیر کار چیست.
  2. مساحتی که قرار است چسب برای پوشش آن به کار برده شود، چقدر است.
  3. جنس مواد پایه که قرار است چسب روی آنها کار شود، چیست.

سخن آخر

در این مقاله سعی شد به معرفی 10 چسب ساختمانی پرمصرف در صنعت ساخت و ساز و عمران و مزایا و کاربرد هر کدام اشاره شود. پس توصیه می شود قبل از استفاده از هر یک از انواع چسب های ساختمانی ، با کارشناسان مربوطه مشورت نمایید و تحقیقات کافی را درباره نوع کارکرد آن چسب ، پیش از استفاده انجام دهید. چراکه هر نوع چسب کارکردی بخصوص داشته و برای محیط خاصی تولید شده است ، بنابراین در انتخاب آن باید دقت شود.

گروه صنعتی و تحقیقاتی سهند شیمی فعال در عرصه تولید انواع محصولات و چسب های شیمیایی ساختمانی می باشد. برای نمونه می توان به : انواع آب بند کننده ، نانو سنگ نما ، چسب بلوک ، پودر بندکشی، همتراز کننده کاشی و … می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه محصولات ما مراجعه نمایید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۲۴۴۹۷۶ تماس بگیرید.

دیدگاهی در مورد “معرفی 10 چسب ساختمانی پرمصرف

  1. بهروز پاکبین گفت:

    درود برشما خسته نباشید لطف بفرما در مورد کاشی جدید میشه رو کاشی قدیم حمام نصب کرد اگر ممکنه و ول نمیکنه از نوع چه چسبی استفاده کرد از راهنمایی شما سپاسگزارم

    1. پشتیبان سایت گفت:

      سلام جناب پاکبین عزیز برای کسب اطلاعات بیشتر راجب خرید محصول موردنظرتون می توانید با شماره های مندرج (در قسمت تماس با ما) با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید و از مشاوره تخصصی آنها بهره بگیرید.

  2. امیر همتی گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    آیا میتوان از درصدی از چسب های بتن یا غیره در ترکیب ملات ماسه و سیمان استفاده کرد؟
    اگر درصد اختلاط رو بفرمایید ممنون میشم

    1. پشتیبان سایت گفت:

      سلام جناب همتی وقتتون بخیر. برای کسب اطلاعات تکمیلی درباره نحوه و میزان استفاده از چسب بتن می تونید از مشاوره بخش فنی سهندشیمی (از طریق شماره های مندرج در قسمت تماس با ما) استفاده نمایید.

  3. حامد گفت:

    سلام برای چسباندن توری به پشت سرامیک نمای خشک کدوم چسبو پیشنهاد میکنید؟

    1. پشتیبان سایت گفت:

      دوست عزیز وقتتون بخیر برای این منظور استفاده از چسب های سرامیک سهند شیمی را به شما پیشنهاد میدیم.برای کسب اطلاعات تکمیلی راجب انتخاب محصول مورد نظر و نحوه استفاده می تونید از مشاوره واحد فنی ما (از طریق شماره های مندرج در قسمت تماس با ما) استفاده نمایید.

  4. ابراهیمی گفت:

    سلام ببخشید میشه بگید برای ترمیم شکستگی کاشی و سرامیک از چه نوع چسبی باید استفاده کرد و درکل بهترین چسب برای سرامیک شکسته کدوم چسبه؟ ترجیحا میخوام بی رنگ باشه تا کار تمیز جلوه کنه

  5. حیدری گفت:

    من برای نصب کاشی جدید روی کاشی های قدیمی دنبال یه چسب خوب هستم. شما کدوم یک از چسب های سهندشیمی رو به منظور این کار پیشنهاد میدید؟ و بهترین چسب برای چسباندن کاشی روی کاشی کدوم یک از محصولات معرفی شده در این مقاله می باشد؟

  6. کامرانی فرد گفت:

    سلام ممنون از مقاله خوبتون. یه سوال از خدمتتون داشتم، بهترین چسب برای چسباندن گچ و سازه های گچی مثل صفحات گچ کاری شده چه چسبی هست ؟ و اصولا میشه برای چسباندن باکس های نور مخفی از چسب استفاده کرد یا نه؟ ممنون میشم پاسخ بدید

    1. پشتیبان سایت گفت:

      سلام دوست عزیز بهتره برای چسباندن گچ و اجرای صفحات گچی از سازه های فلزی و پیچ استفاده بشه

  7. نجار گفت:

    مطلب کاملی بود. من قبلا از انواع چسب خمیری موجود در بازار استفاده میکردم ولی وقتی با چسب های نسل جدید آشنا شدم دیگه از اونا استفاده نمیکنم.

  8. سیستانی گفت:

    سلام.برای سرامیک کاری کف بهترین چسب مخصوص سرامیک کدوم محصول هست که ماندگاری و استحکام بالاتری داشته باشه؟

  9. عباییان گفت:

    با سلام
    پیشنهاد سهند شیمی برای چسباندن کاشی روی کاشی روی دیوار عمودی نسبتا” صیقلی کدام چسب است؟ چسب بتن پودری یا چسب خمیری؟ طبق تجربه استفاده از چسب خمیری بعد از مدتی سطح جدید کاشی شده تبله می کند

  10. ستاری گفت:

    برای سرامیک کاری از چه نوع چسبی به عنوان چسب سرامیک دیوار بهتره استفاده بشه؟

  11. طالبی گفت:

    ببخشید من نیاز به چسبی که به سرامیک بچسبد دارم. میشه من رو راهنمایی بفرمایید

  12. لعلی گفت:

    درود عالی بود. استفاده از مواد و مصالح به صورت صحیح نیاز به دانش و تخصص کافی دارد مخصوصا استفاده از چسب ساختمانی مناسب .

  13. کمال حیدری گفت:

    سلام خدمت تیم سهند شیمی .
    مقاله تون کامل و عالی بود.
    اگه یه مقدار راجب آب بندی استخر بلوکی توضیح بدید ممنون میشم.

  14. رضا گفت:

    با سلام
    مقالتون بسیار عالی و کامل بود.
    من برای پرورش ماهی میخوام یه استخر بلوکی توی باغ ام درست کنم.
    میشه راهنمایی کنید آب بندی استخر بلوکی به چه روشهایی انجام میشه؟

  15. جوادی گفت:

    سلام.من قبلا از برندهای ترک برای کاشی کاری و سرامیک کاری استفاده میکردم ولی واقعا بهترین چسب برای چسباندن سرامیک ،چسب سهند شیمی عه .

  16. بابک حیدری گفت:

    سلام وقت بخیر. بهترین چسب برای سرامیک شکسته و ترمیم کاشی کدوم نوع چسب هستش؟

  17. دانیال حکیمی گفت:

    مقاله کاملی بود سپاسگذارم.
    یه سوال فنی داشتم برای کاشی کاری در محیط هایی که با آب زیاد در ارتباط هستند بهترین چسب ضد آب کدوم یک از چسب هایی هست که شما اشاره کردید؟

  18. وحید رضایی گفت:

    سلام.
    ما برای کاشی کاری میخوایم روشهای سنتی رو کنار بگذاریم و از محصولات جدیدتری استفاده کنیم.
    در این رابطه میخواستم نظر شما رو بدونم که بهترین چسب برای چسباندن کاشی روی کاشی چه نوع چسبیه؟

  19. منصور نصیری گفت:

    سلام سپاس از مقاله کاملتون.
    با توجه به اینکه تنوع در چسب سرامیک و کاشی زیاده به نظر شما چسب مناسب برای چسباندن سرامیک که به صرفه و ارزون هم باشه کدوم نوع چسبه؟

  20. تکنو پخش گفت:

    خیلی کامل و جامع نوشتید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =

سبد خرید