چسب کاشی بهتر است یا سیمان؟

سرامیک‌های شکسته، قطعات سنگی نما که هر لحظه امکان سقوط دارند و کاشی‌هایی که از کف یا دیوار جدا شده‌اند، مواردی هستند که به‌دلیل استفاده از ملات نگهدارنده ضعیف، حتی در ساختمان‌های نوساز نیز دیده می‌‎شوند.

این مشکلات اغلب در اثر عوامل جوی، فشار زیاد، نفوذ آب، هوازدگی، تغییرات حرارتی رخ می‌دهند و آن چه بدیهی است، هزینه گزافی باید برای تعمیر، خرید و نصب دوباره این پنل‌ها صرف شود. در واقع مصالح قدیمی همچون ملات سیمان و دوغاب، دیگر در مصارف گسترده و نصب کاشی و سرامیک در پروژه‌ها نوسازی و ساخت، پاسخگو نیستند و مهندسان ساختمانی توصیه می‌کنند، از چسب کاشی که علاوه بر چسبندگی، از مقاومت خوبی در برابر عوامل آسیب‌رسان برخوردار است، استفاده نمایید.

سهند شیمی تولیدکننده انواع چسب کاشی ، چسب بتن و مواد آب بند کننده می باشد. برای سفارش محصولات لازم برای آب بندی استخر کشاورزی به قسمت محصولات سهند شیمی مراجعه نمایید و در صورت نیاز به مشاوره از طریق شماره های 88244976021  با کارشناسان ما تماس بگیرید.

[aparat id=’fMzbr’]

برای آشنایی با چسب کاشی و مزیت‌های فراوان آن، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

در چه مواردی از ملات سیمان استفاده می‌شود؟

از زمان ساخت اولین نمونه سیمان امروزی که به سیمان پرتلند مشهور است، ملات ماسه سیمان به عنوان مهم‌ترین و پرکاربردترین چسب ساختمانی شناخته می‌شود. ترکیب سیمان، ماسه و آب در کنار یکدیگر ملاتی با قدرت چسبندگی بالا ایجاد می‌کند که از آن می‌توان در مواردی همچون دیوارکشی، سیمان‌کاری، نصب پنل‌های سنگی بهره برد.

در چه مواردی از ملات سیمان استفاده می‌شود؟

با وجود کاربرد فراوان ملات سیمانی، این ماده از ضعف‌هایی برخوردار است که باعث شده محققان همواره در پی اصلاح خواص آن و ساخت چسب‌های ساختمانی جایگزین باشند. برای مثال اگرچه در سال‌های اولیه، ملات ماسه سیمان از مقاومت خوبی برخوردار است اما با نفوذ آب و تغییرات دمایی یا ذوب و انجمادهای مکرر، به تدریج ترک‌هایی در سیمان پدید می‌آید که می‌تواند به تخریب هرچه سریع‌تر المان‌های سازه‌ای بیانجامد.

مسئله دیگر شکل‌گیری محصولات نوینی همچون کاشی و سرامیک پرسلان است که به دلیل درصد جذب آب پایین، نمی‎توان برای نصب آن از ملات سیمان استفاده کرد. مواردی از این قبیل باعث شده محققان علم شیمی و ساختمان به دنبال ساخت محصولاتی باشند که بتوانند با خواصی به‌مراتب بهتر از ملات سیمان، به طور اختصاصی در شرایط محیطی مختلف پاسخگو باشند. چسب کاشی یکی از تازه‌ترین دستاوردهای علمی در زمینه نصب کاشی و سرامیک است که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد.

کاربردهای ملات سیمان

معرفی چسب کاشی

چسب کاشی همان‌ طور که از نامش پیدا است، در کاشی‌کاری‌ها به‌منظور اتصال قطعات به سطح کار، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول به صورت آماده و در کیسه‌هایی با وزن مشخص به بازار عرضه می‌شود و انواع مختلفی دارد که هر یک در شرایط محیطی خاصی قابل استفاده‌اند.


اگرچه ماده اصلی تشکیل‌دهنده این نوع چسب ساختمانی، سیمان است اما به دلیل وجود افزودنی‌های معدنی و پلیمری در آن، خواصی به مراتب بهتر از ملات سیمان دارد. برای مثال قدرت چسبندگی چسب کاشی به حدی زیاد است که تنها ضخامت کمی از آن، حتی برای کاشی‌کاری در نقاط پرتردد کفایت می‌کند.

حال آن که برای کاشی‌کاری با ملات ماسه سیمان به حجم زیادی از مصالح نیاز داریم که علاوه بر افزایش وزن سازه، به کاهش فضای معماری نیز منجر می‌شود. در ادامه با دیگر دلایل برتری چسب کاشی نسبت به ملات سیمان آشنا خواهیم شد.

[aparat id=’WXUCh’]

مزایای برتری چسب کاشی بر ملات سیمان

امروزه اغلب مهندسان و استادکاران به‌روز و متخصص، استفاده از چسب کاشی را به جای ملات‌ سنتی توصیه می‌کنند. در این بخش با جنبه‌های برتری چسب کاشی نسبت به ملات سیمان آشنا خواهیم شد:

1- مقاومت بالا

تمامی آزمایشات صورت‌گرفته در ارزیابی خواص مکانیکی چسب کاشی نشان می‌دهد که مقاومت این محصول به میزان قابل توجهی از ملات سیمان بیشتر است. این پارامتر شامل مقاومت کششی، مقاومت فشاری، مقاومت در برابر تغییر حرارت، مقاومت در برابر نفوذ آب و … می‌شود. این مقاومت بالا به دوام طولانی‌مدت سطوح‌ کاشی‌کاری می‌انجامد و از لق‌ شدن، شکستگی و سقوط پنل‌ها از دیوار و نما جلوگیری می‌کند.

مقاومت بالا از مزایای چسب کاشی

2- چسبندگی زیاد

قدرت چسبندگی چسب کاشی به حدی زیاد است که در شرایط جوی مختلف، نقاط پرتردد، منابع آبی مثل استخرها و … می‎توان از آن استفاده کرد؛ بدون این که با گذشت زمان شاهد لق شدن کاشی و سرامیک باشیم یا این که پنل‌ها در اثر نفوذ رطوبت ترک بخورند و جدا شوند.

3- انعطاف‌پذیری

انعطاف‌پذیری کنترل‌شده، عاملی است که از شکست ترد و ناگهانی مصالح ساختمانی جلوگیری می‌کند. در پی دوره‌های ذوب و یخبندان و همچنین انقباض و انبساط‌های ناشی از تغییرات دمایی، ملات سیمان تحمل کافی را نداشته و خیلی زود ترک می‌خورد. در ساخت چسب کاشی به این نکته مهم توجه شده و با انعطاف‌پذیری مناسبی که این ماده دارد، تا سال‌ها دوام خود را حفظ می‌کند.

[aparat id=’MOBch’]

4- افزایش سرعت و سهولت کار

جهت تهیه ملات یکنواخت با غلظت کافی، مقادیر ماسه، سیمان و آب باید با نسبت دقیقی اندازه‌گیری شوند که این مسئله ضمن دشوار بودن، زمان زیادی از شما می‌گیرد. چسب کاشی یک محصول پودری تقریبا آماده است که با افزودن مقدار مشخصی آب، تبدیل به یک چسب بسیار قوی برای کاشی‌کاری می‌گردد. ضمنا پس از قرار دادن کاشی و سرامیک به روی چسب کاشی، می‌توان آن‌ها را روی سطح حرکت داد تا هوای زیر آن تخلیه شده و به طور کامل تراز گردد.

5- کیفیت بالای اجرا

معمولا آماده‌سازی و استفاده از ملات فرایندی است که با آلوده کردن محیط همراه بوده و برای اجرای درست آن، نیاز به تخصص و مهارت بالایی است. همچنین کنترل غلظت و ضخامت ملات سیمان یکی از چالش‌هایی است که تنها افراد حرفه‌ای توانایی انجام آن را دارند. در مقابل نصب کاشی و سرامیک با چسب کاشی با کمترین میزان آلودگی و به هم‌ریختگی در محیط صورت می‌گیرد و در نهایت سطحی یکدست، تمیز، باکیفیت و زیبا ایجاد خواهد شد.

6- مقرون‌به‌صرفه بودن

اگرچه برخی افراد، بیشتر بودن قیمت چسب کاشی نسبت به سیمان را یک عیب می‌دانند اما با نگاهی دقیق‌تر متوجه می‌شویم که هزینه تمام‌شده کاشی‌کاری با چسب می‌تواند به‌مراتب به‌صرفه‌تر باشد. چرا که برای چسباندن پنل‌ها با چسب کاشی به ضخامت بسیار کمی از محصول نیاز است. در واقع با کمتر شدن حجم محصول مورد نیاز می‌توان در هزینه پروژه‌ها صرفه‌جویی کرد.

انواع چسب کاشی

برای استفاده از چسب کاشی در شرایط محیطی گوناگون، انواع مختلف آن با خواص منحصربه‌فرد عرضه می‌شوند که در ادامه با هر یک آشنا خواهیم شد. کلیه محصولات زیر در سایت سهندشیمی موجود هستند و جهت اطلاع بیشتر از ویژگی‌ها و محوه مصرف آن‌ها می‌توانید به بخش کاتالوگ مربوط به انواع چسب کاشی مراجعه کنید.

 

1- چسب کاشی استاندارد

چسب کاشی استاندارد محصولی از شرکت سهندشیمی است که در اتصال کاشی، سرامیک، موزائیک، آجر، سنگ‌های طبیعی و سایر پنل‌های سنگی که خاصیت جذب آب معمولی تا زیاد دارند، استفاده می‌شود. سازگاری با محیط زیست، زمان گیرش استاندارد و کارپذیری بالا، امکان استفاده به صورت بستر نازک و سبک‌سازی سازه از مزایای استفاده از این محصول است.

2- چسب کاشی پرسلان

جهت نصب کاشی‌های پرسلان، سرامیک پرسلان و معمولی، موزائیک‌های شیشه‌ای و ساده، سنگ‌های طبیعی و مصنوعی در کلیه سطوح خارجی و عمودی داخل و خارج ساختمان از چسب کاشی پرسلان استفاده می‌شود. زمان گیرش استاندارد، سبک‌سازی بنا، انعطاف‌پذیری، چسبندگی قوی، مقاومت در برابر رطوبت و سازگاری با محیط زیست از خواص منحصربه‌فرد این محصول است.

3- چسب کاشی دوجزئی

این نوع چسب کاشی در قالب دو جزء که یکی بر پایه سیمان و دیگری بر پایه مواد رزینی و پلیمری ساخته شده، عرضه می‌شود. در مکان‌هایی با تردد زیاد و فشار ترافیکی بالا همچون پارکینگ، سینماها، فروشگاه‌ها و … توصیه می‌کنیم از چسب کاشی دوجزئی سهند شیمی استفاده کنید.

همچنین این محصول با چسبندگی بالایی که دارد برای اتصال کاشی‌های بزرگ خصوصا در سطوح عمودی مناسب است و پنل‌ها از روی آن سر نمی‌خورند. برخورداری از خواص آنتی‌باکتریال، انعطاف‌پذیری، قابلیت استفاده در سطوح مجهز به سیستم گرمایش و سرمایش از ویژگی‌های این محصول است.

4- چسب کاشی استخری

در کلیه محیط‌های آبی اعم از استخر، جکوزی، آبنماها، سونا و … که هم در تماس مستقیم و دائمی با رطوبت هستند و هم تغییرات دمایی زیادی را تجربه می‌کنند، بهتر است از چسب کاشی استخری استفاده شود. این چسب از ظرفیت تحمل بالایی در برابر تغییرات حرارت در رنج گسترده برخوردار است و ضمن مقاومت بالا و سبک‌سازی سازه، چسبندگی آن هرگز افت نخواهد کرد.

[aparat id=’6TpXg’]

جمع‌ بندی

استفاده از دستاوردهای جدید و متریالی که توسط محققان علمی ساخته شده‌اند می‌تواند تضمین‌‌کننده مقاومت، کیفیت و دوام سطوح کاشی‌کاری در طولانی‌مدت باشد. چسب کاشی یکی از این محصولات است که از کلیه آزمایشات و بارگذاری‌های متنوع در آزمایشگاه سربلند بیرون آمده و با فراگیری روزافزونی که از کاربرد آن در پروژه‌های ساختمانی مشاهده می‌کنیم برداشت می‌شود، آینده موفقیت‌آمیزی پیش روی این محصول قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + ده =

سبد خرید