جوگیری از نفوذ آب به بتن

روش های جلوگیری از نفوذ آب به بتن

امروزه از تدابیر گوناگونی در جهت جلوگیری از نفوذ آب به بتن و از طرق و روش ساخت بتن ضد آب بهره گرفته می شود، که البته بیشتر این موارد در حین ساخت سازه صورت می گیرد. روش هایی جهت تحقق آب بندی بتن در حال ساخت و پس از ساخت وجود دارد که در محتوای ذیل به بررسی جداگانه هریک از این روش ها خواهیم پرداخت.

سهند شیمی تولید کننده انواع چسب کاشی ، چسب بتن و مواد آب بند کننده ساختمانی می باشد. برای سفارش محصولات لازم برای آب بندی بتن به قسمت محصولات سهند شیمی مراجعه نمایید و در صورت نیاز به مشاوره از طریق شماره های 88244976 با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اهمیت جلوگیری از نفوذ آب به بتن

اهمیت جلوگیری از نفوذ آب به بتن در آب بندی یا عدم نفوذ آب به بتن از جهات ظاهری، اشکالات بهره برداری و مقاومت سازه های بتنی بسیار مهم و ضروری می باشد. این مسائل در هر ساختمان وابسته به وضعیتی که در آن قرار دارد، از ضروریت های مهم به شمار می آید.به صورت نمونه در یک ساختمان مقاومت و اشکالات بهره برداری اصلی ترین عامل و در یک سازه مسکونی و تجاری بحث ظاهری هم از اهمیت زیادی در جوار دو نکته دیگر برخوردار است.

چسب بتن و آب بندی

برای سفارش انواع پودر بندکشی کلیک نمایید

صدمات ناشی از عدم آب بندی بتن

با تمرکز روی مسائل گفته شده و آب بندی ساختمان اصلی و کمترین درصد تخریب فرایند آب بندی، برترین و مطمئن ترین فرایند سیستم جلوگیری از نفوذ آب به بتن و صدمات ناشی از عدم آب بندی در سیستم می باشد.

صدمات ناشی از عدم آب بندی بتن

تمام صدمات در خسارت های عظیمی که در حین یک پروژه در یک سازه ممکن است پیش بیاید خلاصه می گردد. خسارت های مالی و اقتصادی از بزرگترین صدمات ناشی از عدم آب بندی بتن محسوب می گردد.بنابراین کسب موفقیت در این مورد وابسته به اخذ تدابیری است که کارشناسی در نوع بتن و مشخصات ساختار بتن مصرفی و دیگر راه های مربوط به اجرا و دقت قدم به قدم که بوسیله کارفرمایان خبره و با تجربه صورت می پذیرد.

برای سفارش چسب بتن سهند شیمی کلیک نمایید

روشهای جلوگیری از نفوذ آب به بتن

در ادامه به برخی از مهمترین راههای جلوگیری از نفوذ آب به بتن اشاره می کنیم:

1- سیستم زهکشی برای جلوگیری از نفوذ آب به بتن

از مهمترین کارها در مزارع کشاورزی و ورزشی استفاده از سیستم زهکشی می باشد. زهکشی یعنی بیرون کردن آب اضافی از زمین که عموما در مکان های کاشت صیفی جات مورد استفاده قرار می گیرد.

زهکشی برای جلوگیری از نفوذ آب به بتن انجام می شود. در کارهای ساختمانی نیز از این عمل استفاده می شود. این عمل از سال های بسیاری است که رواج دارد و همگان در عملیات مهم کشاورزی یا تاسیساتی خود از آن بهره می جستند.البته روند بیرون رفتن آب از بتن یا خاک به صورت معمول اتفاق می افتد، اما زهکشی به این فرایند سرعت می دهد و سبب تسریع فرایند خواهد شد.
در این سیستم بسته به وضعیت های متفاوتی که پیش می آید، وضعیت محلی، دسترسی به سیستم های دفع فاضلاب، نقشه و مکانی که سازه در آن قرار می گیرد، چاه های عمیق عمودی و افقی و قرار دادن لوله های زهکش و لترال، آب مکان مورد نظر به بخشی از مکان دیگر انتقال می یابد و از آنجا به داخل فاضلاب شهری یا قسمت مقتضی فرستاده می شود.

صلیب کاشی

برای سفارش انواع همتراز کاشی کلیک بفرمایید

بسیار مشخص است که این سیستم، سیستمی امن نیست و از این جهت در بیشتر عملیات به صورت سیستمی موقت و یا مکمل در جوار سیستم های دیگر استفاده می گردد. اگر لوله ها دچار انسداد شوند و تخریب گردند پمپ های پمپاژ می تواند سبب اختلال روند بیرون رفتن آب از داخل ساختمان شوند. بنابراین روش زهکشی در جلوگیری از نفوذ آب به بتن  روش خوبی در کنترل آب سازه محسوب نمی گردد.

روش ژئوسنتتیک برای جلوگیری از نفوذ آب به بتن

2- روش ژئوسنتتیک برای جلوگیری از نفوذ آب به بتن

روش ژئوسنتتیک برای جلوگیری از نفوذ آب به بتن بعد از تمام شدن کارهای ساختمانی ، که در آن به وسیله راه اندازی ورق های پلی اتیلنی یا پی وی سی به قطر دو میلیمتر و دو لایه ، حفره ایجاد شده مانند کاسه آب بند و نفوذناپذیر می شود. در این روش می بایست التفات خاصی به نحوه جوش این ورق ها نمود تا از صحت عملکرد نفوذناپذیری حفره اطمینان حاصل کرد.

چیزی که در اینجا می بایست مورد توجه قرار گیرد، اشکال مرسوم در سیستم ژئوسنتتیک ها، یعنی درصد ایجاد حفره در ورق در هنگام اجرا بر اثر عملیات اجرایی است که حال به صورت اشتباه یا درست این مورد پیش آمده باشد. زیرا در این وضعیت با نفوذ آب به داخل حفره و کاسه ژئوممبرین، اجرا در تمام سیستم کاملا دچار اختلال می گردد و البته تمامی کارها بی اثر می شوند.

مورد مهمی که در جلوگیری از نفوذ آب به بتن اهمیت ویژه ای دارد، هنگامی است که این سیستم به صورت انحصاری اجرا می گردد و به صورت عملی با اعتماد به این عمل، اجرای سازه بدون توجه به آب بندی ویژه ای صورت می گیرد و هیچ روشی جهت جلوگیری برای آب بندی سازه مشاهده و صورت نگرفته و عملا آب به داخل کاسه ژئوممبرین و سایرنقاط نفوذ خواهد کرد.

البته با تمرکز بر روی درصد بالای این صدمات در هنگام ساخت از یک طرف و عدم دسترسی به سیستم ژئوسنتتیک صورت گرفته بعد از ساخت سازه به دلیل بهبود قسمت های تخریب شده، عده زیادی از کارشناسان و کارفرمایان خبره فهمیده اند که این سیستم به صورت انفرادی از خطر فراوانی برخوردار می گردد و باید با استفاده از روش های دیگر آب بند کننده بتن هم بهره برد.از اشکالات دیگر این سیستم ، بالا بودن هزینه آن در مقایسه با روش های دیگر است.

برای سفارش انواع آب بند کننده سهند شیمی کلیک نمایید

3- جلوگیری از نفوذ آب به بتن با آب بند کننده بتن

در جلوگیری از نفوذ آب به بتن با آب بند کننده بتن دو مورد پیش می آید. یکی اجرای بتن آب بند و دومی آب بندی شکاف های مختلف ایجاد شده در حین عملیات، شکاف های پی سازه و دیوار، ستون و تیر با دیوار ( در ساختارهای فلزی )، آب بندی دیوار با تیرآهن و سقف و … می باشد. در امتداد این دو قسمت به طور مجزا شرح داده می شود.

با تمرکز بر موضوع همگن نبودن بتن و  بررسی بتن ها در زیر میکروسکوپ معلوم می شود که بتن شامل سوراخ هایی موئینه ریز و درشت می باشد که سبب نفوذ آب و مواد محلول داخل آن می شود. در بتن های خوب و مرغوب  نفوذ آب خصوصا در زمان کم محدود می شود.اجرای بتن آب بند یکی از راهکارهایی می باشد که بسیار اطمینان بخش بوده و باعث آب بندی در ساختمان و سازه ها و حتی سازه های زیرزمینی می گردد.

همچنین این روش بسیار بهینه و مقرون به صرفه می باشد و از صدمات و تخریب های ناگهانی جلوگیری به عمل می آید. ولی چیزی که جلوگیری از نفوذ آب به بتن در بحث آب بندی بتن را ضروری می کند، اشکالات، کمبودها و اتفاقات حین کار با بتن می باشد.برخی اشکالات بت ، ما را در اندیشیدن اینکه چه روش هایی را باید در پیش گیریم تا از نشت آب به بتن جلوگیری به عمل آید، مصرتر نموده است. و این امری کاملا طبیعی است.

از این اشکالات میتوان به تراکم کم، تراکم بسیار که سبب تخریب بتن می گردد، ازهم گسیختگی بتن، ترک های بوجودآمده از تجمع بخشی از مواد، تراکم کم به دلیل تراکم میلگردها، شکاف های بوجودآمده در حین عملیات به دلیل منظم نبودن استخراج بتن ناشی شده از تخریب پمپ مواد بتن و در نهایت درصد زیاد سیمان به آب اشاره کرد.

کاملا پرواضح است که ایجاد این عوامل مشکل زا مثل تخریب تراک میکسر در دست کارفرمایان و کارشناسان نمی باشد. از طرفی با تمرکز بر نبود دسترسی به آنسوی دیوار بعد از بتن ریزی ( با توجه به یک سو بودن فرمت ها ) امکان درست کردن قسمت ها از خارج و فشار مثبت ممکن نیست.

و در این موارد باید راهکارهای ضروری جهت کاهش تاثیرات حداکثری این اشکالات لحاظ گردد. بنابراین به طور طبیعی می بایست از اضافه کردن بعضی افزودنی ها به بتن جهت آب بندی بتن بهره جست. تا با تمرکز بر اینگونه افزودنی ها به کمک بتن ها برای مقاومت در برابر نفوذ آب دست یافت.

آب بندی نمای ساختمان

برای سفارش انواع آبگریز نمای ساختمان کلیک نمایید

4- جلوگیری از نفوذ آب به بتن سازه های در حال ساخت

جلوگیری از نفوذ آب به بتن سازه های در حال ساخت یکی از روش های آب بندی بتن می باشد. البته در این مسیر از پوشش ها و روکش هایی نیز بهره برده می شود. همچنین افزودنی های متنوع که در این راه تولید و مورد استفاده قرار می گیرند نیز بسیار در دوام بتن در مقابل آب در عملیات بسیار موثر خواهد بود.

روکش ها و پوشش های متنوعی در اجرای آب بندی در حین ساخت سازه تولید شده است. البته باید در حین ساخت یک سازه تمهیدات لازم جهت آب بند کردن بتن اندیشیده شود تا با مشکلی مواجه نشویم.که این تمهیدات اگر به درستی در حین ساخت سازه قدم به قدم در فرایند آب بندی بتن اجرا گردد و درنظرگرفته شود برترین راه و مطمئن ترین راه در جهت پیشرفت هرچه بهتر پروژه می باشد.

امروزه از تدابیر گوناگونی در جهت جلوگیری از نفوذ آب به بتن بهره گرفته می شود، که البته تمام این موارد باید در حین ساخت سازه صورت گیرد تا بهترین نتیجه را در رسیدن به هدف غایی دنبال کرد.

5- جلوگیری از نفوذ آب به بتنی که قبلا کار شده است

آب بندی ساختمان های بتنی به طور استاندارد و ایمن در دو وضعیت قابل انجام است؛ یکی در حین ساخت سازه و دیگری سازه ای که قبلا کار شده است. درنهایت اگر تمهیدات به موقع و درست با دقت کامل درباره جلوگیری از نفوذ آب به بتنی که قبلا کار شده است صورت گیرد، بسیار با اهمیت خواهد بود و از خسارت های جبران ناپذیر اقتصادی ممانعت خواهد نمود.

6- بهترین روش آب بندی بتن (روش ساخت بتن ضد آب)

بهترین راهکار برای جلوگیری نفوذ آب به بتن آب بندی بتن می باشد. مواردی نیز در طول کار با بتن می تواند سبب فرسایش و صدمه به بافت بتن گردد که از اساسی ترین آنها می توان به عامل زمان که بالاخره در اکسایش بتن تاثیر خود را می گذارد، اشاره کرد.در نهایت باید گفت که آب بند بتن از مهمترین کارهایی است که میتوان جهت بستن شکاف ها استفاده نمود تا از فرسایش و نفوذ آب به بتن ممانعت کرد.  در این روش کیفیت بتن و مقاومت بتن افزایش می یابد. همچنین از چسبندگی و انسجام بسیار بالایی برخوردار می گردد.

آب بند دو جزئی

برای خرید آب بند دو جزئی سهند شیمی کلیک نمایید

آب بند دو جزئی سهند شیمی، بر پایه سیمان و مواد معدنی به عنوان جز اول A و رزین اصلاح کننده پلیمری بر پایه اکریلیک به عنوان جز دوم B، با قابلیت انعطاف پذیری بسیار بالا، چسبندگی بالا به سطوح بتنی، مقاومت عالی در برابر آب، تحمل فشار ۱.۵ اتمسفر و آنتی باکتریال طراحی شده است.جهت خرید با شماره 02188244976 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 2 =

سبد خرید