معرفی انواع همتراز کننده

معرفی ابزارهای تراز کننده

یکی از دغدغه‌های مهم افراد در زمان نازک‌کاری ساختمان و تعمیرات، شیوه اجرا و نصب اصولی انواع کفپوش‌های ساختمانی است. همان طور که می‌دانید کفپوش‌ها و دیوارپوش‌ها به عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی دکوراسیون، عمدتا جنبه تزئینی دارند و از طرف دیگر به افزایش دوام و نظافت آسان اماکن مختلف کمک می‌کنند.

اما اگر نصب آن‌ها توسط استادکاران حرفه‌ای و به وسیله ابزارآلات کارامد صورت نگیرد، نه تنها اهداف نامبرده محقق نخواهد شد بلکه ایجاد پدیده‌هایی مثل ناخنک و لق‌شدگی کاشی و سرامیک، بر مشکلات ساختمانی خواهد افزود. خوشبختانه امروزه با استفاده از انواع همتراز کننده کاشی‌ و سرامیک‌ ، کار با دقت بالا و نظم و زیبایی خیره‌کننده در کلیه سطوح عمودی و افقی اجرا می شود.

سهند شیمی تولید کننده انواع چسب کاشی ، چسب بتن و مواد آب بند کننده ساختمانی می باشد. برای سفارش ابزارهای تراز کننده کاشی سهند شیمی با شماره 02188244976 تماس بگیرید و سفارش خود را نهایی کنید و از مشاوره کارشناسان ما استفاده نمایید.

آشنایی با ابزار های ترازکننده

به چه دلیل باید از انواع همتراز کننده استفاده کرد؟

همترازکننده‌ها یکی از ابزارآلات مهم در کاشی‌کاری هستند.

1- تراز و یک دست کردن کاشی و سرامیک

با استفاده از آن‌ها می‌توان کلیه تایل‌ها را در یک تراز یکسان و با بندهای هم‌اندازه اجرا کرد. قرار گرفتن لبه‌های کاشی و سرامیک به موازات هم و در سطح یکسان، باعث زیبایی، یکدستی و نظم هر چه بیشتر سطح کاشی‌کاری می‌شود و از بروز پدیده ناخنک که همان ناهمواری یا بالا و پایین بودن لبه‌ها نسبت به یکدیگر است، جلوگیری می‌کند.

در صورت وجود ناخنک در یک سطح، هنگام شستشو با آب و مواد شوینده، پساب به راحتی تخلیه نمی‌شود و با جمع شدن آن در یک نقطه به مرور بندها سیاه و کثیف شده یا مستعد رشد کپک و جلبک می‌شوند. ناخن‌خور بودن لبه‌ها یک پدیده رایج است که با لمس یا نگاه به راحتی می‌توان متوجه آن شد و علاوه بر تحت تأثیر قرار دادن ظاهر و دوام کاشی، سبب دشواری حرکت در معابر می‌شود.

همچنین بخوانید : مهم‌ترین ابزارآلات کاشی کاری

تراز و یک دست کردن کاشی و سرامیک

2- تخلیه هوای زیر کاشی و سرامیک

علت دیگر استفاده از همترازکننده‌ها، لزوم تخلیه کامل هوای زیر کاشی‌ها است. وجود هوا و نقاط پوک در زیر کاشی، مانع از برقراری اتصال کامل بین کاشی و چسب یا ملات می‌شود و در نتیجه به مرور زمان ممکن است کاشی یا سرامیک در اثر ضربه یا نفوذ مایعات به راحتی از جای خود خارج شده یا بشکند.

معرفی انواع همتراز کننده

در ادامه به معرفی و بررسی همتراز های کاشی می پردازیم:

1- گووه و کلیپس

یکی از معروف‌ترین انواع ابزارهای تراز کننده امروزی که به دلیل ساختار ساده و سهولت استفاده، کاربرد گسترده‌ای در کاشی‌کاری‌ها پیدا کرده، سیستم متشکل از کلیپس و گوه و انبر همتراز است. این وسیله از جنس پلاستیک مقاوم، درابعاد مختلف و متناسب با ضخامت‌های رایج کاشی، سرامیک و پنل‌های سنگی موجود در بازار ساخته می‌شود.

نحوه کار به این صورت است که ابتدا کلیپس در فضای بین دو کاشی مجاور هم قرار می‌گیرد و سپس با فشردن گووه به درون کلیپس توسط انبر مخصوص، تایل‌ها کاملا با هم، هم‌سطح می‌گردند. با این کار شیب سطح کاملا گرفته شده و هوای باقیمانده در زیر تایل‌ها خارج می‌شود.

بنابراین کاشی‌ها به طور کامل و در تمام نقاط به ملات یا چسب متصل می‌شوند و لبه‌ها نیز دقیقا در یک تراز یکسان نسبت به هم قرار می‌گیرند. در پایان کار کلیه کلیپس‌ها با نوک کفش یا با ضربه چکش شکسته شده و از محل زیر کاشی خارج می‌شوند.

همچنین بخوانید: نحوه استفاده از همتراز کاشی

کلیپس و گوه های سهند شیمی

خرید کلیپس و گوه

2- صلیب کاشی

صلیب کاشی یک قطعه پلاستیکی به شکل T یا علامت به‌علاوه (+) است و جهت تنظیم اندازه بندها در کاشی‌کاری به کار می‌رود. با قرار دادن صلیب کاشی در میان تایل‌های یک سطح، می‌توان بندکشی‌ها را در اندازه‌های کاملا یکسان و یکنواخت اجرا نمود.

بندهای هم‌اندازه، گونیا و موازی با هم، نقش مهمی در زیبایی و یکدستی سطوح کاشی‌کاری دارد و با کمک صلیب کاشی که یک وسیله ساده و مقرون‌به‌صرفه است می‌توان به راحتی و در کمترین زمان ممکن به نصب تایل‌ها در فواصل منظم و برابر با هم پرداخت.

خرید صلیب کاشی

3- همتراز پیچی

همترازکننده پیچی که کارکرد آن به پیچ و مهره شباهت دارد یکی دیگر از ابزارهای مدرن برای از بین بردن عدم همترازی بین لبه‌ها در سطح کاشی‌کاری است. کلیپس این همتراز که به پیچ شبیه است از دو قسمت عمود بر هم ساخته شده و قسمت تخت آن در زیر کاشی قرار می‌گیرد. پس از قرار دادن کلاهک مدور بر روی میله کلیپس و چرخاندن آن، همتراز پیچی بر روی سطح محکم شده و لبه‌ها در یک تراز یکسان قرار می‌گیرند.

همتراز پیچی

جمع‌بندی

در گذشته معمولا از ابزارهایی همچون چکش و تراز جهت هم‌سطح نمودن کاشی‌های یک دیوار یا کف استفاده می‌شد. این شیوه علاوه بر این که اغلب با بروز خطا همراه است، انرژی و زمان زیادی از استادکاران می‌گیرد. در نتیجه توصیه می‌شود استادکاران حرفه‌ای به منظور افزایش راندمان کار و اجرای دقیق و اصولی کاشی‌کاری‌، از ابزارهای خلاقانه و کارآمد امروزی استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − 3 =

سبد خرید