انواع ملات آماده

انواع ملات آماده ساختمانی و مزایای آن

نسل جدید ملات‌های ساختمانی که در صنعت به ملات آماده معروفند، در مصارفی همچون اندود کردن سطوح، عملیات بنایی، بندکشی و چسباندن انواع متریال پوششی به کار می‌روند. این محصولات نسبت به ملات‌هایی که به طور دستی و به صورت درجا توسط نیروی کار ساختمانی اختلاط می‌یابند، مزیت‌های فوق‌العاده‌ای دارند.

رعایت دقیق نسبت ترکیبات در کارخانه سبب شده، ملات‌های آماده با کیفیت حداکثر تولید شوند و بدین ترتیب بسیاری از مشکلات سازه‌ای ناشی از ضعف‌های اجرایی در حین اختلاط، به حداقل برسد.

سهند شیمی تولید کننده انواع چسب کاشی ، چسب بتن و مواد آب بند کننده ساختمانی می باشد. برای سفارش محصولات لازم برای ساخت و ساز به قسمت محصولات سهند شیمی مراجعه نمایید و در صورت نیاز به مشاوره از طریق شماره های 88244976 با کارشناسان ما تماس بگیرید.

در این مطلب از سایت سهند شیمی به معرفی 9 تا از مهمترین انواع ملات آماده و مزایای استفاده از آن‌ می‌پردازیم.

معرفی 9 تا از مهمترین انواع ملات آماده

ملات‌های آماده عمدتا به صورت پودری‌شکل در بازار موجودند و در زمان اجرا با افزودن آب با نسبت مشخص، به صورت ملات سیال درمی‌آیند. ملات‌های آماده بسته به نوع ترکیبات و کاربرد، انواع مختلفی دارند که در این بخش با آن‌ها آشنا می‌شویم.

 

9 تا از مهمترین انواع ملات آماده

1- ملات آماده گروت

ملات گروت جزء انواع ملات آماده می باشد و مخلوطی از سیمان، ماسه و سایر افزودنی‌ها است که با نسبت‌های مشخصی با هم ترکیب شده‌اند. گروت‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام برای مصرف در یک پروژه یا شرایط محیطی خاص کاربرد پیدا می‌کنند. برای مثال می‌توان از گروت منبسط‌شونده نام برد.

گروت منبسط‌شونده علیرغم ملات معمولی، به ما اطمینان می‌دهد که طی عملیات گروت‌ریزی، فضای داخلی حفرات به طور کامل پر شده و پس از سخت شدن، مقاومت حداکثری تأمین خواهد شد.

برای سفارش همتراز کاشی سهند شیمی با شماره ۰۲۱۸۸۲۴۴۹۷۶ تماس بگیرید

صلیب کاشی

خرید همتراز کاشی سهند شیمی

کارایی و مقاومت بالای ملات گروت آن را برای استفاده در زیر صفحات ستون مناسب ساخته است. در این کاربرد، گروت با انتقال بارهای وارده به فونداسیون، نقش مؤثری در تأمین پایداری و مقاومت ستون‌های سازه ایفا می‌کند. همچنین از گروت به دلیل توانایی انتقال بار به سطوح پایین‌تر، جهت زیرسازی در مسیرهای تردد ماشین‌آلات سنگین استفاده می‎شود.

ملات گروت خود انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • گروت سیمانی منبسط‌شونده
  • گروت اپوکسی
  • گروت پلیمری

2- ملات خود تراز شونده

ملات خود تراز شونده یکی دیگر از انواع ملات آماده است و یک ترکیب پودری است که از اجزایی مثل سیمان پرتلند، ماسه، رزین و … ساخته می‌شود. وجود برخی افزودنی‌های شیمیایی در این ملات، ویسکوزیته سیمان را به‌شدت کاهش داده و یک محصول با ‌روانی بالا ایجاد کرده است. با استفاده از ملات خود تراز شونده در سطوح، دیگر نیازی به ماله‌کشی نخواهیم داشت؛ زیرا با ریخته‌شدن آن بر روی سطح، ملات خودبه‌خود جاری شده و سطحی کاملا صاف و یکدست حاصل می‎شود.

 

ملات خود تراز شونده از انواع ملات آماده

 

این نوع ملات آماده عمدتا در عملیات تسطیح بتن به کار می‌رود. همچنین به دلیل فراهم آوردن یک سطح مستحکم و یکدست، می‌تواند پایه مناسبی برای کف‌پوش‌هایی همچون کاشی و سرامیک باشد. یکی از پدیده‌های رایج که به دلیل مشکلات اجرایی در سطوح بتنی رخ می‌دهد، پدیده کرمو شدن است که به صورت تخلخل و نمایان شدن سنگدانه‌ها بروز می‌کند.

ملات خود ترازشونده به دلیل خاصیت روانی فوق‌روانی، می‌تواند به خوبی این تخلخل‌ها را پر کند و سطوح بتنی کرموشده را ترمیم نماید. از این ملات در تعمیر سطوح تخریب‌شده، پوسته‌پوسته‌شده، شکم‌داده و به طور کلی هرگونه عملیات کف‌سازی و زیرسازی می‌توان استفاده کرد.

برای سفارش چسب بتن سهند شیمی با شماره ۰۲۱۸۸۲۴۴۹۷۶ تماس بگیرید

چسب بتن پلیمری

3- ملات‌های ترمیمی بتن

در ساخت ملات‌های ترمیمی بتن از سیمان، سیلیس دانه‌بندی‌شده و سایر افزودنی‌ها همچون رزین و الیاف استفاده می‌شود. این نوع ملات آماده، خود انواع مختلفی دارد و عمدتا در بازسازی المان‌های بتنی آسیب‌دیده به کار می‌رود. یکی از موارد بسیار مهم در تعمیر موضعی بتن، سازگاری بتن پایه با ملات مصرفی است.

ملات‌های ترمیمی بتن از انواع ملات آماده

معمولا ملات‌های معمولی، به دلیل اختلاف قابل توجه در ضریب انبساط حرارتی با بتن اصلی سازه، پیوستگی کافی را فراهم نمی‌کنند و مصرف آن‌ها در ترمیم ترک‌ها و شکستگی‌ها می‌تواند سبب جدا شدگی و تخریب آن‌ها شود. ملات‌ آماده ترمیمی بتن، با خصوصیاتی همچون مقاومت کششی بالا و چسبندگی زیاد می‌تواند به‌‌خوبی در برابر تنش‌های وارده و جداشدگی مقاومت کند.

انواع مختلف ملات ترمیمی بتن عبارتند از:

  • ملات ترمیمی پلیمری
  • ملات ترمیمی نیمه‌پلیمری
  • ملات‌های اپوکسی
  • رزین‌های تزریقی
  • چسب‌های لاتکس

با افزودن رزین تقویت‌کننده ملات لاتکس سهند شیمی به انواع مختلف گروت‌ها و چسب‌های پایه سیمانی، می‌توان کلیه خواص مورد انتظار ملات‌ها (اعم از چسبندگی، انعطاف‌پذیری، مقاومت در برابر تغییرات دمایی و رطوبت) را بهبود بخشید.

برای سفارش رزین تقویت کننده ملات سهند شیمی با شماره ۰۲۱۸۸۲۴۴۹۷۶ تماس بگیرید.

خرید رزین تقویت کننده ملات

4- ملات آماده آب‌بند

ملات آماده آب‌بند از انواع ملات آماده به شمار می رود که از ترکیباتی همچون سیمان پرتلند، مواد معدنی و سایر افزودنی‌ها ساخته می‌شود. این ملات به صورت یک لایه نازک بر روی سطح بتنی اجرا می‌شود تا از نفوذ آب‌های مهاجم به درون تخلخل‌ها جلوگیری کند. چسبندگی بالا و مقاومت در برابر فشار هیدرواستاتیک از ویژگی‌های اصلی ملات آب‌بندکننده است. از این نوع ملات می‌توان در مخازن، استخرها، لوله‌ها، سازه‌های آبی، دیوار نگهبان و کلیه سطوحی که مستعد ترک‌خوردگی و نفوذ یا نشت رطوبت هستند، استفاده نمود.

 

ملات آماده آب‌بند از انواع ملات آماده

 

یکی از بهترین ملات‌های آماده آب‌بند در بازار، آب‌بند دو جزئی ساخت شرکت سهند شیمی است که از ترکیب بخش پودری با رزین‌های اصلاح‌کننده حاصل می‌شود. این محصول از خواصی همچون چسبندگی بالا، تحمل فشار بسیار زیاد، انعطاف‌پذیری و مقاومت عالی برخورداراست. استفاده از آب‌بند دوجزئی در آب‌بندی سطوحی از ساختمان که دائما در معرض تماس با آب قرار دارند، توصیه می‌شود.

برای سفارش نانو سنگ نما سهند شیمی با شماره ۰۲۱۸۸۲۴۴۹۷۶ تماس بگیرید

نانو سنگ نما سهند شیمی

استفاده از پرایمر ساختمانی سهندشیمی در زیر کار، چسبندگی و سایر خواص مکانیکی ملات آب‌بند کننده را تا میزان قابل توجهی ارتقا می‌دهد.

5- ملات ضداسید (از مهمترین انواع ملات آماده)

مواد شیمیایی و اسیدها به دلیل داشتن خاصیت خورندگی همواره به عنوان یکی از عوامل آسیب‌رسان به مصالح ساختمانی مطرح بوده‌اند. بنابراین جهت ثبات رنگ، حفظ دوام و افزایش مقاومت سطوح ساختمانی در برابر اثرات مواد شیمیایی و شوینده‌ها باید از ملات ضداسید استفاده گردد. استفاده از این نوع ملات در زیرسازی متریال پوششی در مراکز صنعتی و آزمایشگاهی به شدت ضروری است.

از همین رو انواع ملات ضداسید در ساخت واحدهای تصفیه‌خانه‌‌ای، پالایشگاه‌ها، صنایع غذایی و حتی آجرکاری دودکش‌هایی که در معرض بخارهای اسیدی قرار دارند، به کار می‌روند. انواع ملات آماده ضداسید عبارتند از:

  • ملات ضداسید پلیمری
  • ملات ضداسید رزینی
  • ملات ضداسید سیلیکاتی

پودر بندکشی ضداسید سهندشیمی یکی از محصولات تخصصی جهت بندکشی سطوح کاشی‌کاری‌شده است که به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت و افزایش مقاومت شیمیایی در محیط‌های کارگاهی و آزمایشگاهی استفاده می‌شود. از مزایای این محصول می‌توان به انعطاف‌پذیری، حفظ رنگ و افزایش زیبایی سطح کاشی‌کاری اشاره کرد.

برای سفارش پودر بندکشی سهند شیمی با شماره ۰۲۱۸۸۲۴۴۹۷۶ تماس بگیرید

پودر بندکشی ضداسید سهندشیمی

6- ملات سخت‌کننده سطح بتن

ملات سخت‌کننده سطح بتن عمدتا در کف‌سازی‌هایی که قرار است در معرض بارهای دینامیکی سنگین قرار گیرند، استفاده می‌شود. در ساخت این ملات از سیمان پلیمری و برای قسمت پرکننده از سنگدانه‌های کواتز که سختی بالایی دارند، استفاده می‌کنند.

 

ملات سخت‌کننده سطح بتن از انواع ملات آماده

ملات سخت‌کننده از شناخته شده ترین انواع ملات آماده می باشد و مقاومت سایشی و توان باربری بتن را افزایش می‌دهد و در نتیجه آثار عبور چرخ ماشین و اجسام سنگین روی سطح بتن باقی نمی‌ماند. نفوذناپذیری، مقاومت در برابر انقباض، عدم لغزندگی و اصطکاک بالا از دیگر مزایای ملات سخت‌کننده است. از این نوع ملات بیشتر در کارخانه‌ها و صنایعی همچون پتروشیمی، خودروسازی، صنایع دفاعی و … استفاده می‌شود.

7- ملات آماده گچ و خاک

ملات گچ و خاک در هنگام گچ‌کاری به عنوان اندود سطوح داخلی خانه اعم از سقف و دیواره‌ها به کار می‌رود. به دلیل وجود خاک رس در این ملات، رنگ آن از گچ معمولی تیره‌تر بوده و با خاصیت افزایش حجم همراه است.

 

ملات آماده گچ و خاک

در این ترکیب، نسبت اختلاط بالای گچ در مقابل خاک باعث شده تا محصولی بهینه و اقتصادی با نهایت چسبندگی ممکن به دست آید و پس از اجرا دچار ترک‌خوردگی نشود. سرعت اجرایی مناسب و ایجاد مخلوطی همگن و یکدست در کمترین زمان ممکن از مزایای استفاده از این محصول است.

8- ملات آماده ماسه و آهک

ملات آماده ماسه و آهک به دلیل وجود آهک در نواحی مرطوب و سازه‌هایی که با آب در تماس هستند، قابل استفاده است و از کلیدی ترین انواع ملات آماده به شمار می رود. این ملات در زمان سخت شدن نیاز به دی‌اکسیدکربن هوا دارد و به همین سبب باید با هوا در تماس باشد.

 

ملات آماده با استفاده از آهک

 

ماسه به عنوان پرکننده و آهک به عنوان چسب در ساخت این ملات مورد استفاده قرار می‌گیرند. از ویژگی‌های بارز این ملات می‌توان به کندگیر بودن آن اشاره کرد که زمان کافی جهت اجرا و پرداخت فراهم می‌کند. ملات ماسه و آهک در اجرای سنگ‌فرش، دیوار چینی، احداث کانال و … کاربرد دارد.

9- ملات آماده باتارد

آخرین نوع ملات از انواع ملات آماده که بررسی می کنیم ملات باتارد است. این ملات ترکیبی از ماسه، آهک و سیمان است که به علت خاصیت ضدآب آهک، عمدتا در ساخت مخازن و کانال‌های آبی به کار می‌رود.

 

ملات آماده باتارد

 

در کارهای ساختمانی همچون کف‌سازی و دیوارچینی نیز از ملات باتارد استفاده می‌شود. در ساخت و استفاده از این نوع ملات باید توجه داشت که در نواحی مرطوب باید از درصد آهک بیشتری استفاده کرد، اما از طرف دیگر افزودن آهک سبب کاهش استحکام ملات خواهد شد.

برای سفارش چسب بلوک سهند شیمی با شماره ۰۲۱۸۸۲۴۴۹۷۶ تماس بگیرید

چسب کاشی و چسب سرامیک | چسب بلوک

خرید چسب بلوک

4 مزیت اصلی ملات آماده

انواع ملات آماده نسبت به ملات مصرفی که در پای کار و عمدتا توسط نیروی غیرمتخصص اجرا می‌شوند، از مزیت‌های زیادی برخوردارند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

1- کاهش نسبت آب به سیمان (W/C)

از آن جا که مقاومت ملات با نسبت آب به سیمان ارتباط عکس دارد، هر چقدر آب کمتری برای ساخت ملات استفاده شود محصول نهایی کیفیت و استحکام بهتری خواهد داشت. انواع ملات آماده به صورت پودر بسته‌بندی‌شده با وزن مشخص عرضه می‌شوند و اغلب نیاز به حجم معینی از آب برای اختلاط نیاز دارند که بر روی پاکت بسته‌بندی ذکر شده است. با این مقدار مشخص و بهینه، از مصرف آب اضافی که در برخی پروژه‌ها با سهل‌انگاری و به صورت چشمی افزوده می‌گردد، جلوگیری می‌شود.

2- رعایت نسبت دقیق ترکیبات

در ملات‌های آماده به دلیل مکانیزه بودن فرایند تولید، نسبت ترکیبات به طور دقیق رعایت و محصول نهایی به صورت کاملا همگن ساخته می‌شود. عدم نیاز به دخالت انسان در توزین و اختلاط ترکیبات، علاوه بر سهولت، سبب کیفیت بالا و چسبندگی فوق‌العاده ملات آماده خواهد شد.

 

3- کاهش هزینه از مزایای انواع ملات آماده می باشد

استفاده از ملات آماده از جنبه‌های مختلفی سبب کاهش هزینه‌ها می‌شود. از دلایل اقتصادی بودن این روش می‌توان به افزایش بهره‌وری و سرعت در اجرای پروژه، نگهداری و حمل و نقل آسان و کم‌هزینه، کاهش پرت مصالح و … اشاره کرد.

4- خواص بهبودیافته

در انواع ملات آماده به دلیل استفاده از برخی افزودنی‌های شیمیایی و معدنی و همچنین کنترل عوامل دخالت‌کننده در زمان تولید، بسیاری از خواص مکانیکی بهبود یافته‌اند. ملات‌های آماده معمولا از چسبندگی، مقاومت، انعطاف‌پذیری و کارایی بالایی برخوردارند.

نتیجه‌گیری

در این مطلب از سایت سهند شیمی با انواع ملات آماده و کاربرد آن‌ها آشنا شدیم. بدیهی است که مزایای استفاده از ملات آماده تنها در صورت استفاده از مصالح مرغوب، دانه‌بندی مناسب مواد، رعایت دقیق نسبت ترکیبات و اختلاط مناسب با آب یا جزء دوم در زمان اجرا تحقق می‌یابد.

با تهیه محصولات ساختمانی از مراکز معتبر می‌توانید از مزایایی همچون صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌، کاهش پرت مصالح، افزایش کیفیت نهایی کار و … در تمامی پروژه‌های خود بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + شش =

سبد خرید