آب بندی نمای ساختمان

آب بندی نمای ساختمان و اهمیت آن

آب‌ بندی نمای ساختمان جهت کاهش نفوذپذیری نما، افزایش دوام، حفظ تمیزی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی انجام می‌شود. در مواردی که نفوذ رطوبت به درون اجزای سازه‌ای با کاهش مقاومت و تخریب مصالح همراه باشد، آب‌بندی کردن نما یک راهکار ایمن‌سازی ساختمان محسوب می‌شود.

روش‌های متعددی برای آبگریز کردن نمای ساختمان‌ وجود دارد که می‌توان از آن‌ها به تناسب شرایط اقلیمی و متریال مورد استفاده، در ساختمان‌های نوساز یا قدیمی استفاده کرد. در این مطلب ابتدا به ذکر ضرورت و مزایای آب‌بندی کردن نما می‌پردازیم و سپس تعدادی از روش‌های رایج این کار را معرفی می‌کنیم.

سهند شیمی تولید کننده انواع چسب کاشی ، چسب بتن و مواد آب بند کننده ساختمانی می باشد. برای سفارش محصولات لازم برای آب بندی به قسمت محصولات سهند شیمی مراجعه نمایید و در صورت نیاز به مشاوره از طریق شماره های 88244976 با کارشناسان ما تماس بگیرید.

آب بندی نمای ساختمان چگونه انجام میگیرد؟

خرید چسب بتن سهند شیمی

چسب بتن پلیمری

آب بندی نمای ساختمان چیست و چه مزایایی دارد؟

آب بندی نمای ساختمان اقدامی است که با هدف جلوگیری از نفوذ رطوبت به درزها و ترک‌های نما صورت می‌گیرد. در مواقعی که مصالح نمای ساختمان نسبت به آب حساس باشند و یا به هر دلیلی در گوشه و کنار بنا ترک و درزهای متعددی به وجود آمده باشد، آب‌بندی نما ضرورت پیدا می‌کند تا از تغییر ظاهر ساختمان، نشت آب به فضای داخل، تبله کردن گچ روی دیوار و خیس شدن لوازم منزل جلوگیری به عمل آید.

در واقع آب‌بندی نما یکی از معیارهای مهم کیفیت ساختمان تلقی می‌شود و انجام آن در برخی اقلیم‌ها ضرورت بیشتری دارد.

برای سفارش انواع آب بند کننده کلیک نمایید

جوگیری از نفوذ آب به بتن

مزایای آب‌ بندی نمای ساختمان به شرح زیر هستند:

1.پیشگیری از خسارات سازه‌ای ناشی از رطوبت

در مناطق مرطوب همچون شهرهای شمالی کشور که ساختمان‌ها به طور مداوم در معرض باران قرار دارند، رطوبت به راحتی از طریق درزهایی که به تدریج در سازه ایجاد شده به درون راه می‌یابد. این رطوبت علاوه بر تخریب تدریجی مصالح، می‌تواند باعث خوردگی فولاد، کاهش مقاومت اسکلت و خسارت‌های مهم در سازه شود. با آب‌بندی کردن نما می‌توان از این اتفاق و حوادث ناشی از آن جلوگیری کرد.

2.جلوگیری از اتلاف انرژی

از دیگر مزایای آب بندی نمای ساختمان، عایق‌ کردن بنا و جلوگیری از هدررفت انرژی است. میزان اتلاف انرژی از طریق درزهای ساختمانی در کشور ما بسیار بالا است و با استفاده از روش‌های آب‌بندی می‌توان تا حد زیادی در مصرف انرژی و هزینه‌های مربوط به آن صرفه‌جویی کرد.

3.حفظ تمیزی و زیبایی ظاهر ساختمان

تمیز نگهداشتن نمای ساختمان‌های به‌ویژه ساختمان‌های بلند از آلودگی، کاری سخت و پرهزینه است. معمولا این آلودگی‌ها در درز و شکاف‌های نما تجمع می‌کنند و تمیز کردن آن‌ها به راحتی ممکن نیست. بنابراین بهتر است از روش‌های آب‌بندی نما جهت تمیز نگهداشتن ظاهر ساختمان به مدت طولانی، استفاده کرد.

چه تعداد همتراز کننده باید استفاده شود

برای سفارش همتراز کاشی سهند شیمی کلیک نمایید

4.پیشگیری از شوره زدن

یکی از مشکلاتی که ممکن است ظاهر ساختمان‌ها را دستخوش تغییر کند، ایجاد شوره یا سفیدک و حتی کپک در سطوح است. برای مثال آجر و سنگ‌های رسوبی همچون تراورتن با قدرت جذب آب بالایی که دارند، باعث می‌شوند نمک‌های موجود در ملات پشت سنگ، به سطح نما بیایند و ظاهر زشتی در این قسمت ایجاد شود. در این گونه مصالح لزوما باید از روش‌های آب بندی نمای ساختمان استفاده کرد.

5.جلوگیری از شل‌ شدن و سقوط سنگ نما

به دلیل بارش برف و باران، رطوبت می‌تواند به پشت سنگ‌ها نفوذ کند و باعث کاهش مقاومت ملات نگهدارنده شود. سقوط سنگ نما در سال‌های اخیر خسارت‌های مالی و جانی بسیاری ایجاد کرده و خطر بالقوه‌ای برای ساکنین و عابران به حساب می‌آید. آب‌بندی نما می‌تواند با ایجاد خاصیت آبگریزی در مصالح، از شل شدن ملات‌ پشت سنگ جلوگیری کند.

4 روش‌ آب بندی نمای ساختمان

در نمای ساختمان‌ از متریال‌های متنوعی همچون شیشه، مصالح کامپوزیت، فلز، سیمان، سنگ، آجر و … استفاده می‌شود. هر روش آب‌بندی علیرغم این که می‌تواند برای نوع خاصی از مصالح اثربخش باشد، برای گروه دیگری از مواد کارایی لازم را ندارد. در این قسمت به معرفی رایج‌ترین روش‌های آب بندی نمای ساختمان متناسب با نماهای موجود می‌پردازیم.

همچنین بخوانید: بهترین روش پاک کردن گچ از روی سرامیک و کاشی

1.استفاده از آبگریزکننده پایه آب

آبگریزکننده پایه آب را می‌توان در کلیه سطوح ساختمانی که قابلیت جذب آب داشته باشند، استفاده نمود. نماهای چوبی خام رنگ‌نشده، بتن، کاهگل، آجر، سنگ و سیمان از مصالحی هستند که با استفاده از این محلول می‌توان نفوذ آب به درون آن‌ها را کنترل کرد.

مقاومت در برابر پرتوهای فرابنفش، ممانعت از ایجاد جلبک و رسوب، پایداری در مقابل شوینده‌های اسیدی و بازی، جلوگیری از ایجاد شوره و خاصیت براق‌کنندگی از مزایای استفاده ازمحلول آبگریز کننده پایه آب است.

2.استفاده از آبگریزکننده پایه حلال

یکی از مؤثرترین روش‌های آب بندی نمای ساختمان، استفاده از آبگریزکننده‌ها محصولات پوشش نانو نما سهند شیمی است. از بهترین محصولات موجود در بازار می‌توان به آبگریزکننده lily اشاره کرد. این نانو سنگ نما گزینه مناسبی جهت آب‌بندی سطوح سنگی، چوبی و آجری به شمار می‌رود.

آبگریزکننده lily با کاهش نیروی چسبندگی سطحی بین آب و مصالح نما ، مانع جذب رطوبت می‌شود. ایجاد خاصیت خود تمیزشوندگی در سطوح، جلوگیری از رنگ‌پریدگی و افزایش دوام مصالح از مزایای استفاده از این محلول است.

برای استفاده از این محصول ابتدا باید سطوح را از هر گونه آلودگی پاک و سپس خشک نمود. سپس با یک اسپری airless و دو مرتبه به صورت خیس رو خیس، محلول به روی سطح اعمال می‌شود.

آبگریز کننده نما ، پایه حلال 10 لیتری

3.استفاده از رنگ مخصوص آب‌بندی نما

رنگ مخصوص آب‌بندی با ایجاد پوششی لایه‌ای بر روی سطوح، از پوسته شدن و ریزش نما جلوگیری می‌کند. رنگ ضدآب، رنگ‌های آکریلیک، رنگ چوب، روکش ضدآب بتنی و … از محصولاتی هستند که می‌توان در نماهای مختلف چوبی، سیمانی، فلزی، آجری و … از آن‌ها استفاده کرد.

جهت اجرای این روش، ابتدا باید زیرسازی‌های معمول قبل از رنگ زدن را روی سطح نما انجام دهیم؛ چرا که این کار به چسبندگی بهتر رنگ کمک می‌کند. بعد از پر کردن سوراخ‌ها و ترک‌ها، بتونه پلیمری و سپس پرایمر آستر باید اعمال شود. سپس از رویه ضدآب به عنوان مرحله نهایی استفاده می‌کنیم.

برای ماندگاری بهتر رنگ باید به آب‌وهوای منطقه مورد نظر توجه نمود و ترکیبات را بر این اساس انتخاب کرد. اگر زیرسازی و رنگ‌آمیزی به درستی انجام شود، میانگین عمر این روش از 3 تا 7 سال است. چسبندگی بالا به سطوح، اجرای آسان و سریع، مقاومت در برابر تغییرات شیمیایی و خوردگی، عایق‌بندی و … از مزایای استفاده از رنگ مخصوص آب‌بندی هستند.

کاربرد چسب پلی اورتان در آب بندی نمای ساختمان

همچنین بخوانید: مراحل آب بندی و موزاییک کاری پشت بام

4.استفاده از چسب پلی اورتان

پر کردن درزها و حفرات ایجادشده در نمای ساختمان به وسیله چسب پلی اورتان، یکی از راه‌های آب‌بندی سطوح مختلف است.(به طور کلی در هر روش ابتدا باید ترک‌های موجود در نما ترمیم شوند؛ چرا که عدم ترمیم آن‌ها، آب‌بندی را بی‌اثر می‌کند.) انواع ورق‌های فولادی، سطوح شیشه‌ای و نماهای کامپوزیت را می‌توان با این روش آب‌بندی کرد.

قدرت چسبندگی بالا، عدم نیاز به زیرسازی، خشک شدن سریع، مقاومت در برابر پارگی، مقاومت در برابر پرتو فرابنفش و تنش‌های حرارتی، و خاصیت الاستیکی از مزایای چسب‌های پلی اورتان هستند.

برای اجرای این روش باید اطراف درزها را با چسب کاغذی بپوشانیم تا پلی اورتان با سطوح برخورد نکند. یکی از مشکلات این روش حساسیت بالای استفاده از این چسب است؛ چرا که به دلیل چسبندگی بالا اگر به سطح آغشته شود، پاک کردن آن غیرممکن بوده و ظاهر نما را تغییر می‌دهد.

برای اجرا باید زاویه قرارگیری کارتریج با سطح تنظیم شود و درز میان کامپوزیت‌ها به صورت یکنواخت با چسب پر گردد. در نهایت از یک کاردک برای صاف کردن روی چسب استفاده می‌کنیم.

چسب بتن و آب بندی

سفارش انواع  پودر بندکشی سهند شیمی

نتیجه‌گیری

آب بندی نمای ساختمان می‌تواند در راستای اهدافی همچون حفظ کیفیت مصالح، افزایش ایمنی، بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های جانبی انجام شود. هزینه‌های مربوط به آب بندی نمای ساختمان در مقایسه با قیمت مصالح و خسارت‌هایی که ممکن است در صورت نفوذ رطوبت اتفاق بیفتند، بسیار کم است و در مقابل مزایای بسیاری برای سازه به همراه دارد.

بدیهی است که نمی‌توان یک روش یا محصول خاص را به عنوان بهترین شیوه آب‌بندی نما انتخاب کرد. همان طور که مطالعه کردید اهداف متفاوتی برای آب‌بندی ساختمان وجود دارد و باید روش‌‌های در دسترس را متناسب با نیاز ساختمان خود بررسی کنید.

توجه به آب‌وهوایی که ساختمان در آن واقع شده، جنس مصالح، نزدیکی به محیط‌های آبی مثل دریا، هزینه آب‌بندی، تجهیزات در دسترس، وجود نیروی متخصص و میزان اثربخشی هر محصول تحت شرایط یکسان، از مهم‌ترین فاکتورهایی است که در انتخاب روش آب‌بندی نما باید مد نظر قرار گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + دو =

سبد خرید