آب بندی حوضچه بتنی

آب بندی حوضچه بتنی

برای محافظت کردن از انواع مختلف کابل‌هایی که از کانالهای زیر زمین عبور کرده اند ما به کمک محصولات ویژه حفاظتی مثل باکس‌های بتنی توخالی یا حوضچه‌ بتنی نیازمند خواهیم بود.

حوضچه های بتنی با کمک گرفتن از علم مواد متریال مطلوبی دارند که از رشته‌های پلیمری و رشته‌هایی از جنس شیشه‌ ساخته شده اند. این حوضچه ها برای داشتن حداقل وزن و مقاومت در مقابل آب، منحصر بفردی دارند و دارای عمر طولانی و دوام در تماس با آب هستند. نام دیگر این سازه اتاق بتن یا پوشش بتنی است. این حوضچه بتنی معمولا دارای قفل و قاب و لولا است.

حوضچه های بتنی در انواع مختلفی مانند: حوضچه ارت بتنی ، حوضچه ارت پلاستیکی و حوضچه بازدید ارت با پوشش گالوانیزه گرم در بازار وجود دارند. نوع دیگری از این نوع سازه به نام هندهول بتنی پیش ساخته وجود دارد که از آن به منظور  اتصال خطوط ارتباطی آب و فاضلاب استفاده می شود، اما بیشترین مورد مصرف آن در خطوط مخابراتی است.

به دلیل اهمیت بالای تقسیم‌بندی ایمن خطوط انتقال نیرو و آب در زیر زمین و محافظت از این تأسیسات از حوضچه‌های بتنی استفاده می‌کنند. اگرچه بتن به دلیل استحکام و خواص مکانیکی مطلوب، نقش مؤثری در حفاظت از تأسیسات مهم زیرزمینی دارد، اما مانند بسیاری از مصالح دیگر در برابر نفوذ آب بسیار آسیب‌پذیر است.

بنابراین بهتر است برای جلوگیری از هرگونه خسارت احتمالی و افزایش طول عمر مفید زیرساخت‌های شهری و غیرشهری، به اصول آب بندی حوضچه بتنی توجه ویژه گردد. در این مطلب از سایت سهندشیمی با صفر تا صد عایق بندی حوضچه بتنی در برابر آسیب‌های رطوبتی آشنا خواهیم شد.

سهند شیمی تولیدکننده انواع چسب کاشی ، چسب بتن و مواد آب بندکننده می باشد. برای سفارش محصولات لازم برای آب بندی حوضچه های بتنی خود به قسمت محصولات سهند شیمی مراجعه نمایید و در صورت نیاز به مشاوره از طریق شماره های 88244976 با کارشناسان ما تماس بگیرید.

حوضچه بتنی پیش ساخته

اهمیت آب بندی حوضچه بتنی

بتن به دلیل برخورداری از خواص مکانیکی مطلوب و ظرفیت باربری بالا یکی از پرمصرف‌ترین مصالح در جهان به حساب می‌آید. حوضچه‌های بتنی، باکس‌های ساخته‌شده از بتن هستند که بر اساس کاربرد در ابعاد و ضخامت‌های مختلف ساخته می‌شوند.

از این حوضچه‌ها در زمینه‌های متعدد همچون تقسیم‌بندی و انتقال خطوط برق و مخابرات، ساخت کانال‌های ارتباطی و حوضچه‌ها (واحد دانه‌گیر و آشغالگیر) در تصفیه‌خانه آب و فاضلاب، کنترل ترافیک، ساخت استخرها استفاده می‌شود.
اگرچه حوضچه‌های بتنی برای ساخت بدنه و محافظت از تأسیسات مهم و استراتژیک به کار می‌روند اما به تنهایی در برابر رطوبت مقاوم نیستند و عدم توجه به آب‌بندی اصولی آن‌ها، می‌تواند تأسیسات مختلف را با خسارت‌های سنگین مواجه کند.

یکی از ضعف‌های مهم بتن، ترک‌خوردگی آن در اثر عوامل مختلف از جمله انقباضات ناشی از خشک شدن، حملات ناشی از مواد شیمیایی، مقاومت کششی پایین است که با نفوذ رطوبت و تغییرات دمایی پی‌درپی، این ترک‌ها به مرور گسترش پیدا می‌کنند و در نهایت به تخریب و فروریختگی سازه می‌انجامند.

بنابراین عدم توجه به اصول ساخت و نگهداری صحیح حوضچه‌های بتنی می‌تواند باعث نشت یا نفوذ ناخواسته آب گردد و مخارج هنگفتی به صنابع مختلف تحمیل کند.

ضرورت آب بندی حوضچه بتنی

هچنین بخوانید: 10روش برتر آب بندی استخر و عایق بندی آن

برای آب بندی حوضچه بتنی چه باید کرد؟

از آن جا که ساخت و عایق‌بندی سازه‌ها به صورت لایه‌ای انجام می‌شود، جهت عملکرد بهینه و یکپارچه اعضا، باید در هر مرحله از متریال نوین با خواص مکانیکی مطلوب و سازگار با هم استفاده کرد.

در روش‌های ساخت سنتی به این امر کمتر توجه شده و به همین علت اغلب شاهد حساسیت بالای فصل مشترک لایه‌ها و شکل‌گیری نقاط بحرانی، احتمال شکست و جداشدگی در این قسمت از سازه‌ هستیم.

به دنبال حل این مشکل امروزه انواع محصولات ساختمانی با خواص مکانیکی بهبودیافته توسط محققان علم شیمی تولید شده‌اند که ضمن سازگاری با هم، خواص یکدیگر را تقویت کرده و سطح را برای اعمال لایه بعدی آماده می‌سازند.

[aparat id=’vQ5qb’]

همچنین بخوانید: آب بندی استخر بلوکی

مراحل آب بندی حوضچه بتنی

در ادامه به مراحل انجام آب بندی حوضچه های بتنی می پردازیم:

مرحله 1) ترمیم ترک و شکستگی‌ها

برای آب بندی مخازن آبی از جنس بتن یا سیمان باید ابتدا کلیه ترک‌ها، شکستگی‌ها و نقاط کرموشده با ملات ترمیمی مناسب پر شوند تا سطح یکپارچه و یکدستی فراهم گردد.

به دلیل وجود اختلاف در ضریب انبساط حرارتی ملات‌های معمولی با بتن پایه، بهتر است از به کار بردن مصالح سنتی برای این کار صرف‌نظر شود؛ چرا که ملات و دوغاب سنتی در ایجاد چسبندگی و پیوستگی با لایه قبلی کار ضعیف هستند و احتمال تخریب مجدد در این روش بالا است.
جهت بهبود خواص مکانیکی ملات‌های ترمیمی می‌توان از رزین تقویت‌کننده ملات لاتکس استفاده کرد. این محصول یک پلیمر امولسیونی است که توسط شرکت سهندشیمی تولید شده و با برخورداری از ویژگی‌هایی همچون افزایش مقاومت کششی، کاهش نفوذ‌پذیری و چسبندگی بالا موجب آب‌بندی بهتر بتن می‌شود.

جلوگیری از ترک‌خوردگی بتن و ملات، انعطاف‌پذیری مطلوب و مقاومت در برابر عوامل مهاجم محیطی از دیگر خصوصیات رزین تقویت ملات لاتکس سهندشیمی است.

همچنین بخوانید : ترمیم سازه های بتنی

مراحل آب بندی حوضچه بتنی

همچنین بخوانید: آب بندی دیوار سیمانی

مرحله 2) ماهیچه‌کشی در مخازن بزرگ

در مرحله زیرسازی استخرها و مخازن با حجم زیاد، بهتر است از روش ماهیچه‌کشی در کنج‌ها و زوایای 90 درجه استفاده شود. این نواحی به دلیل تمرکز فشار زیاد، شدیدا در معرض آسیب قرار دارند و استخرهایی که عمل ماهیچه‌گذاری در گوشه‌های آن انجام نشده، شدیدا مستعد ترک‌خوردگی و جدا شدن کف از دیواره هستند. در ماهیچه‌کشی برای حصول نتیجه بهتر می‌توان از ملات‌های ترمیمی مخلوط با چسب بتن استفاده کرد.
چسب بتن پلیمری نوعی افزودنی طراحی‌شده بر پایه لاتکس است که در ترکیب با سیمان و ماسه، ملاتی با چسبندگی و مقاومت بالا ایجاد می‌کند. کاهش نفوذ‌پذیری بتن، جلوگیری از ایجاد ترک یا تبله شدن بتن، ثبات کیفیت در محیط‌های قلیایی، افزایش مقاومت کششی و فشاری، افزایش مقاومت در برابر یخ‌زدگی و … از ویژگی‌های این محصول است.

[aparat id=’6TpXg’]

مرحله 3) استفاده از پرایمر قبل از عایق‌بندی

پس از ترمیم سطح و قبل از اجرای متریال مخصوص آب بندی حوضچه بتنی، برای عملکرد هر چه بهتر این روش می‌توان از پرایمر ساختمانی سهندشیمی استفاده نمود. پرایمر ساختمانی، نوعی رزین پلیمری است که موجب چسبندگی بهتر دو لایه شده و از مقاومت بالایی در برابر تغییرات حرارتی و نفوذ رطوبت برخوردار است. در واقع استفاده از پرایمر روشی آسان برای افزایش ضریب اطمینان و عملکرد قوی‌تر محصول آب‌بندکننده است.
یکی دیگر از خواص منحصربه‌فرد پرایمر، بستن کلیه منافذ بتن و کاهش نفوذپذیری سطح کار است. با این کار می‌توان میزان مصرف محصول عایق‌کننده را تا حد قابل توجهی کاهش داد و در هزینه‌های اجرایی صرفه‌جویی کرد.

مرحله 4) عایق بندی حوضچه بتنی با محصول آب‌بند دوجزئی

آب‌بند دوجزئی الاستومری یکی از جدیدترین دستاوردهای علم شیمی در حوزه ساختمان است که بر پایه مواد معدنی، سیمان و رزین اصلاح‌کننده پلیمری ساخته شده. این محصول کلیه ضعف‌های سطوح بتنی و سیمانی را در برابر آب پوشش می‌دهد.

انعطاف‌پذیری بالا، چسبندگی عالی، مقاومت در برابر فشار آب، وجود خاصیت آنتی‌باکتریال، عدم خوردگی در برابر نمک‌های محلول در آب، سازگاری با محیط زیست و عدم ایجاد سمیت در مخازن آبی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این محصول است که باعث شده به جرئت بتوان آن را بهترین متریال آب بندی حوضجه بتنی نامید.

از مزیت‌های آب‌بند دوجزئی سهندشیمی در مقایسه با روش‌های قدیمی مثل ایزوگام و قیرگونی، عدم نیاز به خشک بودن سطح زیر کار است. در زمان استفاده از قیرگونی و ایزوگام اگر سطح زیر کار خشک نباشد، احتمال تبله شدن این مصالح که پایه نفتی دارند، بالا است و باید حتما سطح عاری از رطوبت باشد.

اما محصول آب‌بند دوجزئی (که بر پایه آب است) را می‌توان حتی در سطوح خیس و در شرایط بارانی نیز استفاده کرد و شاهد هیچ‌ گونه افت کیفیتی نخواهیم بود.
یکی دیگر از خواص بسیار مهم متریال نوین نسبت به مصالح سنتی، انعطاف‌پذیری کنترل‌شده است. به گونه‌ای که حتی در صورت ایجاد ترک، محصول آب‌بندکننده قابلیت پل زدن بر روی ترک‌ها را داشته باشد و از گسترش و گسیختگی آن جلوگیری کند.

قبل از اعمال آب‌بند دوجزئی لازم است تمام نقاط کنج و محل ورودی و خروجی لوله‌ها که در معرض تنش‌های کششی زیاد و ترک‌خوردگی قرار دارند، با مش توری آب‌بند (ترجیحا از جنس فایبرگلاس) پوشانده شوند. با این کار محصول آب‌بند دوجزئی مسلح شده و حتی اگر سطح زیر کار ترک بخورد، از پاره شدن محصول جلوگیری می‌شود.

[aparat id=’GYWer’]

جمع‌بندی

در طراحی تأسیسات صنعتی و جانمایی خطوط ارتباطی، مسئله دوام و حفظ شبکه‌های انتقال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چرا که بروز آسیب در هر یک از اجزای این شبکه، با ایجاد اختلال جدی در روند خدمت‌رسانی و نارضایتی عموم همراه است.

حوضچه بتنی در صنایع برق، آب و مخابرات استفاده گسترده‌ای دارد و به دلیل اهمیت عملکرد بی‌وقفه این خطوط باید احتمال بروز آسیب‌ها و نفوذ عوامل مخرب را به حداقل رساند. در همین راستا به پیمانکاران عزیز توصیه می‌شود جهت آب بندی حوضچه بتنی و سازه‌های مهم از روش‌های مدرن و بهترین متریال‌های آب‌بندکننده روز دنیا استفاده کنند.

سوالات متداول:

یکی از ضعف‌های مهم این نوع سازه بتنی، ترک‌خوردگی آن در اثر عوامل مختلف از جمله انقباضات ناشی از خشک شدن، حملات ناشی از مواد شیمیایی است که به مرور گسترش پیدا می‌کنند و در نهایت به تخریب و فروریختگی سازه می‌انجامند. که در اینجا اهمیت عایق بندی آنها بیشتر به چشم می آید.

یکی دیگر از خواص منحصربه‌فرد پرایمر سهندشیمی، بستن کلیه منافذ بتن و کاهش نفوذپذیری سطح کار است. با کمک این محصول، می‌توان میزان مصرف محصول عایق‌کننده را تا حد قابل توجهی کاهش داد و در هزینه‌های اجرایی صرفه‌جویی کرد. در این مقاله با کمک یک ویدئوی آموزشی، بصورت کامل، نحوه انجام این کار را شرح می دهیم.

دیدگاهی در مورد “آب بندی حوضچه بتنی

  1. سعید گفت:

    سلام و خسته نباشید
    محصولی دارید که برای عایق کاری حوضچه بتنی جمع آوری آب فاضلاب خانگی ، کاربرد داشته باشد و از ایزوگام کاری بهینه تر باشد؟؟

    1. پشتیبان سایت گفت:

      سلام دوست عزیز برای کسب اطلاعات بیشتر راجب خرید انواع محصولات سهندشیمی می توانید با شماره های مندرج (در قسمت تماس با ما) با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید و از مشاوره تخصصی آنها بهره بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + چهارده =

سبد خرید