آب بندی استخر بلوکی

آب بندی استخر بلوکی

آب‌بندی استخرها و مخازن آبی به جهت جلوگیری از هدررفت آب و افزایش دوام سازه‌ از اهمیت زیادی برخوردار است. با به‌کارگیری روش‌های رایج عایق‌بندی رطوبتی، در طولانی‌مدت به میزان زیادی در مصرف آب و هزینه صرفه‌جویی خواهد شد.

با توجه به اقلیم گرم و خشک ایران و کمبود منابع آب در بسیاری از نقاط جهان، لازم است تا با استفاده از راهکارهای علمی و متریال نوین، میزان نشت و هدررفت آب را در صنایع مختلف به حداقل رساند. در این مطلب از سایت سهند شیمی با روند اصولی آب بندی استخر بلوکی آشنا خواهیم شد.

سهند شیمی تولیدکننده انواع چسب کاشی ، چسب بتن و مواد آب بندکننده می باشد. برای سفارش محصولات لازم برای آب بندی استخر بلوکی به قسمت محصولات سهند شیمی مراجعه نمایید و در صورت نیاز به مشاوره از طریق شماره های 88244976 با کارشناسان ما تماس بگیرید.

آب بندی استخر بلوکی چگونه انجام می‌شود؟

در صنعت ساخت معمولا جهت احداث سازه‌های آبی بزرگ با توجه به حساسیت زیاد، از بتن مسلح استفاده می‌شود اما استخرها و مخازن آبی کوچک را عمدتا با بلوک و مصالح بنایی احداث می‌کنند. عایق‌بندی پس از احداث اولیه و حین تکمیل مراحل نازک‌کاری استخر صورت می‌گیرد.

از آن جا که استخرها از امکانات لوکس ساختمان به حساب می‌آیند و هزینه زیادی صرف احداث آن‌ها می‌شود، با به‌کارگیری متریال نوین که به لحاظ مقاومت، انعطاف‌پذیری، نفوذناپذیری، دوام و چسبندگی به مراتب از مصالح بنایی بهترند، علاوه بر کاهش مصرف آب و حفظ محیط زیست، می‌توان طول عمر سازه را افزایش داد و هزینه‌های تعمیر و بازسازی را به حداقل رساند.

آب بندی استخر بلوکی چگونه انجام می‌شود؟

همچنین بخوانید: آب بندی دیوار سیمانی

مراحل آب‌ بندی استخرهای بلوکی

در ادامه به ترتیب مراحل آب‌بندی استخرهای بلوکی را بیان می‌کنیم.

مرحله 1: سیمان‌ کاری با ملات سیمان تقویت‌ شده

برای آب‌ بندی استخر بلوکی به روش اصولی پس از ترمیم کلیه شکستگی‌ها و ترک‌های موجود، باید یک لایه سیمان‌کاری انجام داد تا سطوح صاف و یکدست گردند. با این کار دیوارها در برابر فشار آب مقاوم‌تر شده و برای اجرای لایه‌های بعدی آماده می‌شوند.

در سیمان‌کاری دیواره استخرها بهتر است از ملات حاوی چسب بتن پلیمری استفاده شود. چسب بتن پلمیری بر پایه لاتکس طراحی شده و برای تهیه ملاتی مقاوم با چسبندگی بالا به کار می‌رود. کاهش نفوذپذیری و عایق‍‌بندی رطوبتی، ثبات کیفیت در محیط‌های قلیایی، افزایش مقاومت فشاری و کششی، استحکام بالا در برابر ضربه، جلوگیری از ایجاد ترک و … از فواید افزودن چسب بتن به ملات سیمانی است.

سیمان‌ کاری با ملات سیمان تقویت‌ شده

مرحله 2: استفاده از متریال آب بند دوجزئی

یکی از تازه‌ترین دستاوردهای محققان شیمی، ساخت محصول آب‌بند دوجزئی الاستومری است که برپایه سیمان، مواد معدنی و رزین اصلاح‌کننده پلیمری ساخته شده. این محصول جایگزین قدرتمندی برای ایزوگام بوده و با برخورداری از خواصی همچون قابلیت انعطاف‌پذیری بالا، مقاومت زیاد در برابر فشار آب، خاصیت آنتی‌باکتریال و چسبندگی عالی به سطوح بتنی، تمامی انتظارات ما را در آب‌بندی محیط‌های آبی پاسخ می‌دهد.

[aparat id=’CPKzO’]

آب‌بند دوجزئی الاستومری همچنین در برابر واکنش‌ نمک‌های موجود در آب مقاومت می‌کند و دچار خوردگی نمی‌شود؛ همچنین در برابر نفوذ یون کلرید و گاز CO2 مقاوم است. خاصیت آنتی‌باکتریال این محصول از رشد جلبک و خزه در دیواره‌ها جلوگیری می‌کند و به دلیل عدم ایجاد سمیت، برای آب بندی مخازن آب آشامیدنی نیز مناسب است.

قبل از اعمال آب‌بند دوجزئی به سطح کار، برای چسبندگی هر چه بهتر آن به لایه قبلی می‌توان از پرایمر ساختمانی که یک رزین پلیمری و محصول شرکت سهندشیمی است، استفاده نمود. پرایمر سهندشیمی از مقاومت بالایی در برابر رطوبت برخوردار است و ضمن برخورداری از دوام بالا در برابر تغییرات جوی، موجب اتصال بهتر مواد به سطح زیر کار می‌گردد.

کار کردن با این محصول بسیار آسان است و با کاهش میزان مصرف مواد اعمالی بر روی سطح، کاهش هزینه‌ها را در پی خواهد داشت. پرایمر با پوشاندن منافذ کوچک سطح، به کاهش نفوذپذیری و آب بندی هر چه بهتر سطوح کمک می‌کند.

سفارش آب بند دو جزئی سهند شیمی

مرحله 3: کاشی‌ کاری استخر

امروزه برای کاشی‌کاری از ملات یا در روش‌ها جدیدتر از محصول چسب کاشی استفاده می‌شود. از آن جا که لایه قبلی ما یعنی آب‌بند دوجزئی الاستومری، آب را جذب نمی‌کند نمی‌توان برای کاشی‌کاری روی آن از دوغاب یا ملات استفاده کرد و حتما باید از چسب کاشی استخری که محصولی به مراتب قوی‌تر است، استفاده نمود.

[aparat id=’vQ5qb’]

چسب کاشی استخری نوعی چسب مخصوص برای محیط‌های آبی (استخر، سونا، جکوزی، آبنما) است که بر پایه سیمان و مواد معدنی ساخته شده و با رزین‌های سینتتیک و افزودنی‌های مخصوص اصلاح شده است. کار با چسب کاشی به مراتب راحت‌تر و سریع‌تر از ملات یا دوغاب است و از دیگر خواص مهم آن می‌توان به انعطاف‌پذیری بالا، قابلیت تحمل دامنه دمایی گسترده، چسبندگی زیاد، سازگاری با محیط زیست و غیره اشاره کرد.

سفارش چسب کاشی استخری سهند شیمی

چسب کاشی و چسب سرامیک | چسب کاشی استخری

مرحله 4: بندکشی

در این مرحله پس از آب بندی استخر بلوکی و نصب کاشی‌ها باید فواصل بین کاشی‌ها را با ملات مناسب پر نمود. اگر در زمان نصب کاشی‌ها از انواع سیستم‌های همترازکننده استفاده کرده باشید، در این مرحله فواصل یکسان و منظمی خواهید داشت که بندکشی آن آسان و از دوام بالایی برخوردار است. استفاده از همترازکننده‌ها باعث خروج هوای محبوس زیر کاشی و اتصال کامل آن به چسب شده و در نتیجه امکان جداشدگی یا سرایت آب به سطح زیرین به حداقل می‌رسد.

بندکشی کاشی

مناسب‌ترین محصول برای پر کردن درزهای سطوح کاشی‌کاری، پودر بندکشی است. این محصول علاوه بر زیبایی سطح کار که در استخرها اهمیت زیادی دارد، در برابر نوسانات دمایی و فشار آب نیز از مقاومت و انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است.

پودر بندکشی آبگریز سهندشیمی یا خاصیت جذب آب کاهش‌یافته، ثبات رنگ و جلوگیری از نفوذ آلودگی انتخاب مناسبی برای تکمیل مراحل آب بندی استخر بلوکی به حساب می‌آید. از آن جا که در استخرها، زیبایی بصری از اهمیت زیادی برخوردار است، پودر کاشی استخری سهندشیمی در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها تولید شده و می‌توان با انتخاب هوشمندانه، بین رنگ کاشی و بندهای آن، هارمونی زیبایی برقرار کرد.

سفارش پودر بندکشی سهند شیمی

[aparat id=’Gem3X’]

مرحله 5: پاک کردن لکه‌های سیمانی

در مرحله پایانی ممکن است بر روی کاشی‌ها هنوز لکه‌های سیمانی و مقداری از ملات بندکشی باقی مانده باشد. جهت از بین بردن این لکه‌ها که ظاهر استخر را ناخوشایند می‌کنند می‌توان از محصول پاک‌کننده کاشی و سرامیک سهندشیمی (Cement Remover) استفاده کرد. سمنت ریموور برای پاک‌کردن لکه‌های سیمانی و آهکی بر روی سطوحی که به اسید حساس نیستند، به کار می‌رود و با کمک آن می‌توان هر گونه آلودگی سخت را تنها در 5 دقیقه و با یک دستمال برطرف کرد.

[aparat id=’m5R6Q’]

همچنین بخوانید : عایق بندی استخر کشاورزی

جمع‌بندی

عمده افراد تصور می‌کنند برای آب بندی استخر بلوکی تنها لازم است از یک محصول یا روش عایق‌بندی خاص استفاده کرد. در صورتی که علاوه بر انتخاب محصول آب‌بند مناسب، باید در کلیه مراحل احداث و لایه‌های مختلف استخر به راهکارهای مهم برای کاهش نفوذپذیری و عایق‌سازی درزها توجه نمود.

در تولید محصولات نوین ساختمانی همچون چسب بتن، آب‌بند دوجزئی، پرایمر، چسب کاشی و غیره از متریالی با خواص بهبودیافته استفاده شده تا پاسخگوی نیازهای روز باشند و ضعف‌های موجود در مصالح سنتی را پوشش دهند. مزیت استفاده از این محصولات، زمان کارپذیری بالا، اجرای آسان و سریع و اعمال با لوازم ساده همچون غلطک، پیستوله، اسپری و غیره است که به میزان قابل‌توجهی از هزینه‌ انجام پروژه‌ها می‌کاهد.

سوالات متداول:

کار کردن با این محصول بسیار آسان است و با کاهش میزان مصرف مواد اعمالی بر روی سطح، کاهش هزینه‌ها را در پی خواهد داشت. این محصول با پوشاندن منافذ کوچک سطح، به کاهش نفوذپذیری و آب بندی هر چه بهتر سطوح کمک می‌کند.روش کامل استفاده در این مقاله آمده است.

سیمان‌ کاری با ملات سیمان تقویت‌ شده، استفاده از متریال آب بند دوجزئی، کاشی‌ کاری استخر، بندکشی و پاک کردن لکه‌های سیمانی از جمله مراحل آب‌ بندی استخرهای بلوکی محسوب می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 4 =

سبد خرید